Paula Klē centrs Bernē — no idejas līdz realizācijai

Ceturtdien, 16.oktobrī plkst.16.30 Arhitektu namā ar lekciju, kas veltīta kādai atsevišķai būvei — Paula Klē centram Bernē, uzstājas viens no ilggadējajiem Renco Piano biroja vadošajiem arhitektiem Olivers Hempels, kurš 86 miljonus dolāru vērtajai ēkai veltījis sešus savas dzīves un darba gadus.

No 1996.—2005.gadam strādājot Renco Piano birojā, Olivers Hempels blakus minētajam Paula Klē centram Bernē bijis iesaistīts kompānijas Daimler Chrysler kompleksa projektā Pocdamas laukumā Berlīnē un veidojis konceptuālo projektu Peek & Cloppenburg universālveikalam Ķelnē. Sadarbojoties ar Foster and Partners Berlīnes biroju, Hempels strādājis pie jaunās Reihstāga ēkas Vācijas galvaspilsētā. Šobrīd arhitekts kopā ar draugiem strādā pie vairākiem projektiem Sanktpēterburgā.

Taču Hempela lekcija veltīta galvenokārt vienai ēkai — Paula Klē centram (Zentrum Paul Klee) Šveices galvaspilsētā Bernē. Autors to uzskata par vienu no saviem nozīmīgākajiem projektiem, uzsverot laika dimensiju un runājot par to, ko cilvēkam nozīmē kādas idejas īstenošanai veltīt sešus gadus.

Lekciju papildinās fotoattēli, kas tapuši laikā no 1999.gada līdz projekta nobeigumam 2005.gadā, ļaujot izsekot projekta attīstības ceļam no agras konceptualizācijas fāzes līdz projekta detalizācijai un ēkas būvniecībai. Stāstot par unikālo būvi, kuras tapšana prasījusi ievērojamu intelektuālās domas un darba spēka iesaistīšanu, kā arī ievērojamu laiku, arhitekts atklās personīgo pieredzi strādājot kopā ar meistaru Renco Piano un viņa partneri Bernhardu Platneru. Lekcijas noslēgumā Hempels sola dalīties ar klausītājiem savās pārdomās un uzskatos par arhitekt lomu sabiedrībā un visas profesijas nākotni.

Paula Klē centra tapšana

Pauls Klē ir viens no nozīmīgākajiem 20.gadsimta māksliniekiem, kura vārdu saista ar dažādiem modernisma virzieniem — ekspresionismu, kubismu, futūrismu un abstrakcionismu. Klē dzimis un savu bērnību, kā arī dzīves gadus pavadījis Bernē. Viņa mantinieki 1997.gadā Bernes pilsētai uzdāvināja četrus tūkstošus mākslinieka darbu. Līdz ar to radās nepieciešamība pēc jaunām telpām ekspozīcijas izvietošanai. Projektēt ēku, kura galu galā izmaksājusi vairāk nekā 125 miljonus Šveices franku (86 mlj. ASV dolāru) tika aicināts Renco Piano.

Renzo Piano Building Workshop radītā ēkas vīzija paredzēja, ka ēkai jābūt kam vairāk kā tikai muzejam. Jaunajai būvei bija jākļūst par tikšanās vietu, par «galveno pasaules pieredzes centru, kas veltīts Klē darbības izpētei un viņa darbu izrādīšanai. Tai jākļūst par starpdisciplināru platformu mākslinieciskām izpausmēm.» Ēka ietver ne tikai telpas Klē darbu ekspozīcijai, bet arī mūzikas zāli, muzeju bērniem, pētniecisku bibliotēku, kā arī telpas dažādiem priekšnesumiem, īslaicīgām izstādēm, konferencēm un administrācijai.

Atbilstoši Piano skaidrojumam, Klē ir mākslinieks, kura darbus raksturo klusums. Iedvesmojoties no ūdens klusuma un gruntsgabala reljefa, radīta īpaša un atpazīstama ēkas forma — drosmīga viļņveida strukturāla, kas it kā izaug no zemes. Ēka neizjauc ainavisko vidi, bet gan papildina to, radot īpašu un tiešu saikni ar Alpu kalniem fonā.

Dalīties ar ierakstu:

2
Pievienot komentāru

avatar
10000
2 Komentāru pavedieni
0 Pavedienu atbildes
0 Sekotāji
 
Visvairāk komentētais komentārs
Komentētākais komentāru pavediens
0 Komentāru autori
* Nesenie komentāru autori
jaunākie vecākie visvairāk balsotie
*
Guest
*

"Because it is a beautifully-made object lesson in precisely how not to design an art gallery"

http://www.hug…les5/klee.html

*
Guest
*

"Because it is a beautifully-made object lesson in precisely how not to design an art gallery"

http://www.hug…les5/klee.html