18., 19. un 20. maijā, pabeidzot projektu Trajektorija 4: A.K.A. Laikmetīgās mākslas institūts, Laikmetīgās mākslas centrs aicina piedalīties četrās bezmaksas ekskursijās pa Rīgu, kuras iepazīstinās ar ģentrifikācijas skarto pilsētas teritoriju attīstību un nākotnes vīzijām.
Ekskursijas ir nīderlandiešu mākslinieku pāra Bik Van Der Pol iniciēts projekts. Viņi aicināja Latvijas sabiedrībā zināmus cilvēkus dalīties pārdomās par teritoriju attīstības vīzijām un ģentrifikācijas norisēm Rīgā. Ģentrifikācija — panīkušu pilsētas teritoriju pārveidošana par ekskluzīviem rajoniem — ir fenomens, kas piedzīvots daudzviet Eiropā un šobrīd vērojams arī Rīgā, visizteiktāk — Ķīpsalā un Andrejsalā.
18.maijs
16.00 ~1,5 stundu gara ekskursija angļu valodā pa Ķīpsalu
Vadītājs — arhitekts Jānis Lejnieks
Tikšanās trolejbusu pieturā aiz Vanšu tilta (virzienā prom no centra)
19.maijs
12.00 ~3 stundu gara ekskursija (latviešu un krievu valodās) pa Bolderāju
Vadītāji — Bolderājas grupas pārstāvji Vladimirs un Sandra Jakušonoki
20.maijs
12.00 — nākotnes ieceres Andrejsalā
Jaunrīgas attīstības uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Valters Māziņš
Tikšanās pie zilā uzraksta Andrejsala pie dzelzceļa pārbrauktuves Dienvidu galā
Noslēgumā — pie hosteļa Singalong barbekjū kopā ar nīderlandiešu māksliniekiem Lizbeti Biku un Josu van der Polu
15.00 — mākslinieku vide un teritorijas attīstības vīzija Andrejsalā
Mākslinieks un Singalong radītājs Linards Kulless
Ekskursijas būs kuratores Marijas Lindas (Stokholma) projekta Trajektorija 4: A.K.A Laikmetīgās mākslas institūts — versijas par neeksistējošas mākslas institūcijas ideālu programmu — noslēgums. Līdz 27.maijam LMC projektu telpā Ēdnīca Andrejsalā skatāma izstāde Nav gara, tikai čaula.
Var jau arī Andrejsalā notiekošo saukt par ģentrifikāciju, taču biežāk ar šo vārdu apzīmē tieši vidusšķiras un turīgo ļaužu ieplūšanu kādreiz panīkušos rajonos, izspiežot un nomainot mazturīgos iedzīvotājus. Uz Ķīpsalu tas tad attiecas pilnā mērā.
Jēdzienam gan parasti drīzāk negatīva, kā pozitīva nokrāsa. Par ģentrifikāciju var runāt arī tādos rajono, kā Tomsona ielā. Uzbūvējot tās jaunās, lielās mājas, vide iedragāta ne tikai fiziski (pārmērīgs augstums), bet arī sociāli. Apkārtējo kvartālu ielu malas tagad pilnas ar automašīnām, gadās, ka "vietējiem" savas nav vairs kur atstāt.
Varbut ka tomer tomsona ielas automasinu daudzums ir blakus esoso sporta buvju sekas (arena riga un olimpiskais sporta centrs). Piemeram koncertu laikaa es ar auto sava malpils/tompsona ielas pagalma nevaru ne iebraukt ne izbraukt.