Jūras muzejs Tallinā

Viena no iepriekšējā gada nozīmīgākajām Tallinas būvēm
ir Jūras muzejs kādreizējās Hidroplānu ostas angāros. Interesanta ir ne vien KOKO
radītā iekštelpas koncepcija, bet apbrīnas vērta liekas arī rūpīga
rekonstrukcija, kas jaunai, publiskais dzīvei atdevusi unikālu būvi, sava laika
inženierzinātņu sasniegumu.

Hidroplānu osta sākotnēji tika būvēta kā daļa no
Pētera Lielā jūras cietokšņa, 1916.-1917. gadā. Desmitgadēm novārtā pamestās
dzelzsbetona čaulas bija tik ļoti bojātas, ka 2001. Gadā ekspertīze noteica
nepieciešamību pēc tūlītējas atjaunošanas, lai tās paglābtu no pilnīga
sabrukuma. Laikā no 2010. līdz 2012. gadam ēka tika atjaunota kā jūras muzejs.

Vēsture

Hidroplānu angārs ir pasaulē pirmā lielā izmēra (109x36m)
)nospriegotā dzelzsbetona būve. Angāru projektēja dāņu inženieru firma Christiani & Nielsen. Šāda veida
struktūras vairāk sāka būvēt 1930. gados, īpašu popularitāti sasniedzot 1950.
gados. Tāpēc komplekss bija pilnīgi moderns un inženierzinātņu jomā — 20 gadus
priekšā savam laikam.

Oriģinālā projekta saglabājušies čaulas noturības
aprēķini un rasējumi izrādījās ļoti precīzi, kad tika pārbaudīti
rekonstrukcijas laikā 2010. gadā. Sākotnējā projekta aprēķini tika veikti
izmantojot uzticamo logaritmisko lineālu.

Rekonstrukcijas koncepcija     

Angāra kupoli bija tuvu sabrukumam, tik ļoti, ka
plaisu kopgarums sasniedz 3,5 kilometrus. Rekonstrukcijas gaitā vaļīgais betons
un redzamās armatūras daļas tika izņemtas, bet zem esošās čaulas tika izveidots
jauns piecus centimetrus biezs betona slānis. No virspuses čaulas tika
siltinātas ar 10 centimetriem izolācijas putu. Temperatūru angāros tagad regulē
jūras ūdens apsildes sistēma — grīda silda telpu ziemā un dzesē — vasarā.

Arhitektūras koncepcija

Galvenais mērķis bija saglabāt lielās iekštelpas telpas
būtisko efektu. Muzeja ekspozīcija ir
iedalāma trīs līmeņos
: zemūdens pasaule, ūdens virsma un — gaisa telpa virs
ūdens. Blakus īstā izmēra eksponātiem, realitātes sajūtu radīt palīdz
multimediju risinājumi un stimulatori.

Jaunās konstrukcijas ir atdalītas no vēsturiskajām,
lai saglabātu skaidru atšķirību starp veco un jauno. Lai pastiprinātu telpisko pieredzi
un bagātinātu ekspozīcijas redzamību, ir izveidots tiltiņš, kas eleganti šķērso
iekštelpu. Ekspozīcija fokusējas uz 19.-20. gadsimta jūrniecības tehnoloģijām:
zemūdenēm, krasta apsardzi, pretgaisa aizsardzību, ūdenstransportu utml.

Hidroplānu ostas koncepcija

Ar plašo apkārtni, vēsturiskajiem angāriem un
aktīvo ostas dzīvi, Hidroplānu osta ievērojami uzlabo Tallinas piekrastes
rajona vērtību. Radot muzeju Hidroplānu ostā, Tallina paveras pret jūru un
reizē arī iekļauj jūru pilsētas telpā.

Ekspozīcija
ir izvietota gan angāru iekšienē, gan arī ēkas tuvākajā apkārtnē, piemēram, —
kā uz kuģiem piestātnē. Ikgadējās Tallinas Jūras dienās ostā viesojās daudzi
hidroplāni no Baltijas jūras valstīm. Hidroplānu osta ir kļuvusi par svarīgu
pasākumu vietu — Eiropas kultūras galvaspilsētas noslēguma ceremoniju 2011. gadā
te apmeklēja 1700 cilvēku.

Igaunijas Jūras muzejs Tallinā

Eesti Meremuuseum — Lennusadam/ Estonian Maritime Museum — Seaplane Harbor

Arhitekti: KOKO
Būvniecība: 1916-1917
Rekonstrukcija: 2010-2012
Platība: 8000 m²

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
0
Lūdzu, komentējietx