RĪGAS POSMS, RB PROJEKTA ENKURS?

Vakar Delfos tika publicēts raksts “Kā izskatīsies RailBaltica brauciens Rīgas un lidostas apkārtnē”. Joprojām grūti noticēt!

Šoreiz dažas pārdomas par skaitļiem. Droši vien kaut kur būšu neprecīzs, mani kāds palabos, bet tomēr:

Atsaukšos uz 2011.gada britu kompānijas AECOM gala ziņojumu. 20.lpp. 11.tabula : “Ekonomiskās analīzes kopsavilkums” 

Kopsavilkuma ailītē ar nosaukumu KOPĒJĀS IZMAKSAS rakstīts: 2.66 miljEUR/km

Ailītē KOPĒJIE IEGUVUMI rakstīts: 4.11 miljEUR/km

Rentabli? Droši vien, tikai viena nianse – AECOM 2011.gada piedāvājumā, attiecīgi ekonomiskajos aprēķinos nebija 72km loks cauri Rīgas centram.

IZMAKSAS: Iedomājos, ka izmaksas un uzturēšana vienam trases kilometram pilsētas centrā būs krietni lielāka nekā ārpus apdzīvotām vietām (AECOM trases priekšlikums). Laikam pašsaprotami, ka ieguvumu un izmaksu bilance dēļ Rīgas loka jau kļūst ne tik “saulaina”. 

IEGUVUMI: Paši RB attīstītāji ir publiski atzinuši, ka cauri Rīgas centram kravu tranzīts pa RB trasi netikšot virzīts. Kā tas ietekmēs ieņēmumu daļu? Atbilstoši AECOM ziņojumam, kravu pārvadājumi sastāda lauvas tiesu no kopējiem ieguvumiem. Ja saprotam, ka vidējās izmaksas Rīgas lokam būs lielākas nekā augšup minētās vidējās izmaksas (AECOM trases variantam) un ja samazinam ieguvumus (jo caur Rīgu kravu vilcieni nebraukšot), tad Rīgas loks jau ir nerentabls jeb citiem vārdiem sakot: ieguvumi nesegs izmaksas. Interesanti par kādiem līdzekļiem šīs dz/b megastruktūras Rīgas centrā tad tiks uzturētas? 

Pabeidzot par ieguvumiem, trases posmā gar Salaspili nefunkcionēs arī RB pasažieru pārvadājumi, attiecīgi arī šis posms būs mazāk ienesīgs. Palabojiet, ja es kļūdos, bet matemātika rāda, ka ar 72km loka “palīdzību” viss RB projekts Latvijai jau paliek nerentabls. 

Grūti noticēt, ka pirmais RB realizētas poms būšot no Lidostas līdz Centrālstacijai!? Brisele pat esot piešķīrusi 238 miljonus. Matemātika = ~17milj/km un tad ja Brisele sedz 100% izmaksas. Viens RB eksperts šeit laiku atpakaļ ieminējās par it kā stipri pārspīlēto “pesimistiko mārupiešu” izmaksu aprēķinu (500milj 72 km garam posmam). Vai tiešām?

Nenoliedzu pašu ideju savienot dzelzceļu ar lidostu, tikai iedomājos, ka 90% šajā posmā jau funkcionē pasažieru vilciens un trūkst tikai neliels savienojums, kas ļautu tomēr ekonomiski un funkcionāli saprātīgā veidā iekļaut lidostu esošajā dzelzceļa tīklā un vagonu parka loģistikā. Pie kam ne tikai saiknē ar Rīgas Centrālstaciju. Piemēram, tam pašam Latgales virziena vilcieniem gala stacija varētu būt Rīgas lidosta utt.

Vai man vienam liekas ka RB attīstītājiem tiek maksāts par to lai beidzot piestādītu saprotamu RB trases pamatojumu?

Uztveriet kritiku kā komplimentu.

Dalīties ar ierakstu:

Pievienot komentāru

avatar
10000