Kādu laiku atpakaļ kļuvu par 10.5 kvadrātmetriem zemes bagatāks, -vajadzēja veikt visas nepieciešamās darbības Meža kapos Aizsaules ielā, laiaizvadītu aizsaulē tuvu cilvēku. Kapu kantora onkulis bija lietišķs unpaskatoties uz visiem trim radiniekiem, kas bija atnākuši kārtot lietas,pajautāja – “Kurš būs nākamais kapa vietas turētājs?”. Izbrīns vai drīzākapstulbums manos līdznācējos bija tik liels, ka šo pienākumu nācās uzņemtiesman. Būt pierakstītam Nāves piezīmju blociņā – nav tas ko mēsgaidām, tomēr domāju, ka līdzīgā veidā to būs piedzīvojuši daudzi no Jums.
Tā kā nu bijuatbildīgs par 10.5 kvadrātmetriem zemes, Meža kapi vasaras mēnešos kļuvapar manu apmeklējuma mērķi 2 reizes mēnesī. Brāļu kapi. Kārļa Zāles skulptūras.Kas ir tas kas dara tās izcilas, mums tuvas, latvisko mentalitāti izteicošas?Kas ir tas, kas Rundāles pili dara izcilāku par Versaļas pili? Ļoti grūtijautājumi, gluži kā šī bloga virsraksts, tomēr man ir dažas domas – “duende”. Kas ir “duende”?
F.G.Lorka savālekcijā “Duende. Spēle un teorija” duendi apraksta tā:
“Noslēpumainais spēks, koizjūt visi, bet neviens filozofs nav varējis izskaidrot.
Tātad duende ir spēks,nevis darbs, cīņa, nevis doma. Katrs cilvēks, katrs mākslinieks – vienalga, vaitas būtu Nīče vai kāds cits – ceļā uz pilnību par katru nākamo pakāpienu maksāar cīņu, kurā galvenais pretinieks ir duende. Un nevis eņģelis kā dzird runājamun nevis mūza. Ir nepieciešams apzināties šo fundamentalo atšķirību, laiizprastu mākslas darba izcelsmi. Gan enģelis, gan mūza nāk no ārienes. Eņģelisdāvā saturu, mūza formu. Turpretī duende ir jāmodina pašam un vistalākajosasins nostūrīšos.
Mums zināmi daudzi ceļi pie Dieva. Ceļu pie duendesjūs neatradīsiet nekādos rakstos, nevienā kartē. Ir tikai zināms, ka asinisizdeg sausas kā stikls, ka tevi izsmeļ līdz pēdējai lāsei un salauž tikpierasto ģeometriju. Tieši duende lika lielajam Goijam, angļu skolas toņumeistaram, ar ceļiem un elkoņiem triept uz audekla atbaidošus darvas pleķus…
…Duendes atnākšana vienmēr paredz radikālas izmaiņasvecajās struktūrās, dāvina nebijušu svaiguma pārdzīvojumu kā tikko izplaukusiroze, tas ir brīnums, kas spējīgs izsaukt gluži reliģiozu sajūsmu…
…Vienīgi duendesatkārtošanās nav iespējama, to vajadzētu atcerēties, kā neatkārtojas trakojošasjūras vaibsti…
…Katrai mākslai iratšķirīgs duende, taču visu saknes sastopas punktā, no kura izšļāc ManuelaToresa melnās skaņas, stihisks un drebošs visa aizsākums: i kokam, i skaņai, iaudumam, i vārdam.
Mainās skaņas, kuru dzīlēs maigā sapratnē sadzīvovulkāni un skudras, liegs vējiņš un bezgalīga nakts, kurai par gurnu jostukalpo Piena ceļš”
Mēs esam mazanācija, ar mazu valsti un mazu arhitektu skaitu. Mūsu valstī praktizējošuarhitektu ir tik pat daudz cik Normana Fostera birojā. Tomēr mums ir kāds“slepenais ierocis” – latvieši pazīst “duendi”. Mēs nevaram sacenstiesbagātībā, mērogos vai kvalitātē, tomēr varam pagriezt savas galvas uz citupusi, – uz to pusi no kurienes pienāk 1-1.5 mljrd. zvanu: “HOUSTON, WE HAVE APROBLEM”. Zemestrīces, cunami,bēgļu nometnes. Asinisun asaras. “Hjūstonas” komandā nav arhitektu, navcilvēku kas spējīgi atrisināt radoši tās problēmas, kas kā izaicinājumi nostājas “Hjūstonasvadības centra” priekšā. Esmu pilnīgi pārliecināts, kamums, ja vien mēs spēsim, ieraudzīt “pasaules duendi”, viss izdosies, jo mēstaču atpazīstam to tepat….Brāļu kapos, Kārļa Zāles skulptūrās un Rundālespilī.
F.G.Lorka ir teicis: “Tikai noslēpums ļauj mums dzīvot, tikainoslēpums…” Kādu dienu latviešu vai Latvijas arhitektssaņems Pritzkera balvu arhitektūrā, – MĒS to spējam.
Miķelis
P.S. Gribu ieteikt Jums noskatīties dokumentālo filmu “HOW MUCHDOES YOUR BUILDING WEIGHT MR.FOSTER?” ( www.dogwoof.com), – lielisks gabals un no jebkurām ilūzijām atbrīvojošs. Nākošā bloga tēma būs: “Nacionālo arhitektūru meklējot”.