Jau ar divām arhitektūras nodarbībām 17.martā JAA bērnu un jauniešu izglītības projekts SKOLNIEKS PĒTNIEKS PILSĒTNIEKS pieturēja Babītes vidusskolā. Skaties reportāžu rītdienas, 23.marta, LTV1 raidījumā 100 g kultūras! Drīzumā: maketēšanas mācība radošajā telpā Tasty un brīvdabas darbnīcas Liepājas ģimeņu festivālā.
Atkal trešdiena, atkal septiņpadsmitais datums un joprojām ziemoti agrs rīts, lai gan marta mēnesis. Sabiedriskā transporta ceļš līdz Piņķu centram no Vecmīlgrāvja galapunkta teju tikpat ilgs, kā braucot no Liepājas uz Rīgu… Babītes vidusskolā sabrīdināti visi — pie ārdurvīm atpazīstoši uzrunā sargs, garāmejoša skolotāja zinīgi izved no greizā gaiteņa. Labirints tāds, ka nogurumā vēlreiz sajuks stāvi vai durvis. Ēdnīcai, kur vīd garie galdi, pašapkalpošanās slīdlente un porciju izsniegšanas lūka, šaipus var dabūt kannu kafijas par pastmarkas cenu. Trīs ekipāžās sabraukušie satiekamies pārsauļotajā 327.telpā. Digitālā standarta aprīkojums noorganizēts. Kastēs un maisos — sagataves, stafetes un taras talkas krājumi. Divi putuplasta griežamgaldi, jo strādāsim arī ar vidusskolniekiem.
5.klases skolēni tāpat ietur tradīciju: viņi mācās kopā, bet darbojas atsevišķi. Meitenes no puikām. Audzēkņi sadalās piecās komandās ar sievišķu pārsvaru — 3:2. Skat, domubiedri satiekas pat tonāli! Dzelteni tērptais vadītājs pieiet zeltainajiem, spilgtie — kontrastainajiem, ieturētos ielenc melnbaltrūsganie, vienīgais arhitekts ar galotni «s» tiek teicamnieču grupai iekš rozā. «Mēs esam arhitekti!» laikam kļūs par arhitektūrā izglītojošo darbnīcu starta himnu. Mācībai par būvju māksliniecisko tēlu kārtība pēc pirmās pieredzes mainīta. Sāk ar antonīmu spēli uz 5 galdiņiem. Atrastos apzīmējumus piesauc sabiedrisko celtņu attēlu pāriem. Pareizi — antīkais templis ir drupani bēdīgs salīdzinājumā ar mūsdienu muzeja stūraino prieku! Forma vieno operu veidolus gan Pekinā, gan Sidnejā. Heopsa piramīda šķiet dabīga pretstatā Luvras, mhm, mākslīgi stiklotajai izbūvei. Kā īpašību kopumu no vārdiem vērst maketējamo materiālu mozaīkā? Asociatīvi. Piemērs ar līgavu un līgavaini. Domāšanu supermenos un papīrlellēs 90:60:90 jāiegroza jaunlaulāto simbolizēšanā ar atšķirībām vien faktūrā, krāsā vai laukumā. Kas šķērējot jāievēro? «Lai līgava paliek dzīva!»
Televīzijas gaismojums, kamera un mikrofons nekavē arhitektūras aprunāšanu, lai, atmetot ikdienišķākus ēku tipus, zīmētu sapņus pildošās pilis. Būvlietas komplektējas pēc sajūtas, ko piemēra ar skatienu savākto kartīšu kaudzē. Skeitparka plānošana veselīgi izkonkurē ideju par slimnīcas jaunbūvi. Stila māja ar skaistumkopšanas istabām top kārotā kazino vietā, jo neviena no autorēm tādā tomēr nav bijusi. Kosmosa muzeja projekts citplanētiešiem attālina no vēlmes veidot skolu, kur starpbrīžos rotaļājas, taču stundās guļ. Līdz diskotēkas funkcijai uzlabota banka liek aizmirst delverīgo domu par cietumu. Priekšzīmības pulciņš izvēlas ar baseinu labiekārtot tirdzniecības nama jumtu. Kāds lielveikals?! Bērnu mutēs kā snikeri sakrituši maximas, spices, plazas. Ej nu iekausē īstu šokolādi marķētajās atmiņās! Vizuālās mākslas skolotāja Ineta neslēpj apbrīnu skatam ik uz 5—6 bērnu paklausību, ko uztur 1—2 pieaugušie. Ko tik nedarot, lai 40 minūtes vienatnē savaldītu trīsdesmit! «Re, pie resgaļiem vaigi sārti abām!»
Pusdienlaiks nav galā, kad pie kabineta jau prāvs bariņš visādu augumu jauniešu — no sestās līdz divpadsmitajai klasei. Lekcijā jāaizrauj ar profesijas parādes puses krāšņumu. Arhitektiem arvien nezināmais: kas ir arhitektūra? Alu cilvēkam bija tikai apmetnis. Mūsdienīgam cilvēkam ir mētelis ar fasonu. Ēka visupirms ir pajumte, kas sargā no atmosfēras nokrišņiem un temperatūras svārstībām. Un ēka ir cilvēka ķermenim atbilstošs mehānisms ar konstrukciju skeletu, ūdensriti, elpošanas vadiem, strāvas sistēmu un apdares ādu. Babītes pagasta arhitekta Ivara Mazlazdiņa stāsts par būvvaldes darbu, teritoriālās attīstības iecerēm un klātesošo iespējām to procesu ietekmēt šķiļ diskusijas dzirksteles gaidāmajām pārmaiņām pašu skolā — plānoto piebūvi nav redzējuši nedz skolnieki, nedz skolotāja. Uzdevums Piņķu plānojumā M 1:500 iemaketēt katra paša māju, apgūstot topogrāfiskos kodus un maketēšanas trikus [priekšlikumu skicēšanu M 1:2000 atliekot uz citu reizi], līdz beigām atstāj patiesi ieinteresētos. Lauris pierakstījies pirmais, jo studēšot arhitektūru!
Paldies kolēģiem par atsaucību taras talkā!
3D
super
kā var piedalīties tajā pasākumā? arī gribu darit kaut ko tādu bērniem.
roman, lūdzu, uzraksti man: indra@A4D.lv! kad aprīlī organizēsim nākamo SPP dalībnieku tikšanos, pieaicināsim Tevi arī. i.
malači….šitais ir labs…..kad mācījos skolā, man bija diezgan maza sajēga par to ko/kā dara arhitekti, jo nebija nekāda ikdienišķa saskarsme ar šiem cilvjiem…..tas mazumiņš bērniem noderēs/pavērs redzes lociņu biku
3D
super
kā var piedalīties tajā pasākumā? arī gribu darit kaut ko tādu bērniem.
roman, lūdzu, uzraksti man: indra@A4D.lv! kad aprīlī organizēsim nākamo SPP dalībnieku tikšanos, pieaicināsim Tevi arī. i.
malači….šitais ir labs…..kad mācījos skolā, man bija diezgan maza sajēga par to ko/kā dara arhitekti, jo nebija nekāda ikdienišķa saskarsme ar šiem cilvjiem…..tas mazumiņš bērniem noderēs/pavērs redzes lociņu biku