Atjaunotais Rīgas Motormuzejs Latvijas arhitektūras praksē rāda ne tik bieži sastopamu pieeju — pamatīgi uzlabojot un renovējot (no sākotnējā atlikusi tikai konstruktīvā struktūra — nesošās kolonnas, pārsegumi un kāpņutelpas) salīdzinoši nesenā pagātnē tapušu ēku, virsmērķis ir bijis maksimāli saglabāt muzeja ēkas vēsturisko veidolu un funkcionāli telpisko uzbūvi.
2010. gadā ARHIS Arhitekti uzsāka Rīgas Motormuzeja pārbūves un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) jaunbūves vienota kompleksa būvprojekta izstrādi. CSDD administrācijas un klientu apkalpošanas ēka tika pabeigta 2015. gada nogalē, bet muzejs darbu uzsāka 2016. gada vidū.
80. gados celtās Rīgas Motormuzeja ēkas (arhitekti — Viktors Valgums, Andris Briedis) pārbūve un atjaunošana bija nepieciešama, lai atbilstoši jaunajai muzeja koncepcijai palielinātu un attiecīgi sagatavotu ekspozīcijas platības, izveidotu ērtu, mūsdienīgu ieejas vestibilu, uzlabotu apmeklētāju plūsmas organizāciju un nodrošinātu pilnīgu vides pieejamību. Paralēli tam bija jāveic visu inženierkomunikāciju nomaiņa un, lai uzlabotu ēkas energoefektivitāti, arī stikloto un metāla fasāžu nomaiņa, mūra sienu siltināšana un jumta pīrāga rekonstrukcija.
Projekta izstrādi uzsākām ar pārliecību, ka mūsu rokās ir unikāla, īpaši veiksmīga un saudzējama postmodernisma laika celtne. Tas ļāva precīzi definēt darba uzdevumu: maksimāli saglabāt Motormuzeja vēsturisko veidolu un tā funkcionālo uzbūvi, atjaunot fasādes tuvu oriģinālajam izskatam un pēc iespējas neiejaukties ēkas konstruktīvajā struktūrā.
Lai nodrošinātu ērtu savienojumu muzeja trijos līmeņos izvietotajām ekspozīcijas zālēm, ēkai pagalma pusē ir piebūvēts taisnstūra formas apjoms ar plašu kāpņu telpu, liftu un vēdināšanas iekārtu telpu ceturtā stāva līmenī. Kontrastā vēsturiskās ēkas tumšā metāla un sarkanā ķieģeļa fasādēm, piebūves ārsienu apdarei izmantoti balti tonēti stikla paneļi. Atbilstoši pieejamības prasībām pārbūvēts panduss pirms galvenās ieejas un tā oriģinālā mūra marga, konstruktīvu apsvērumu dēļ, nomainīta ar jauna dizaina cinkota metāla balustrādi. Savienojumam ar CSDD jaunbūvi, trešā stāva līmenī, no administrācijas bloka, ir izbūvēta stiklota pāreja.
Iekštelpās lielākās izmaiņas skārušas ieejas zonu, kur maksimāli paplašinātais vestibils sapludināts ar ietilpīgu kafejnīcas zāli. Pa labi no ieejas ierīkota pašapkalpošanās garderobe, blakus tai — tualetes, bet tālāk dziļumā — bērnu rotaļu vieta. Pašā vestibila vidū, demontēto centrālo kāpņu vietā, cauri plašajam atvērumam uz otro stāvu, uzbūvēts režģa konstrukcijas apjoms, kas kalpo kā fons informācijas letei un, vienlaikus, kā podests muzeja nozīmīgākajam eksponātam — kalnu sacīkšu automobilim Auto Union V16. Atbilstoši ekspozīcijas koncepcijai, griestu un sienu plaknes zālēs krāsotas tumši pelēkā tonī, bet plašās virsgaismas aizpildītas ar tonēta/matēta stikla paketēm, kas kautrīgi atgādina par oriģinālā interjera gaisotni. Muzeja augšstāvā, aiz atpazīstamā fasādes restojuma, izbūvētas mūsdienīgi aprīkotas, transformējamas konferenču telpas.
Ekspozīciju, ciešā sadarbībā ar Motormuzeja speciālistiem, veidoja H2E.
- Pārbūvējamās ēkas platība — 7700 m²
- Autori: ARHIS Arhitekti — Arnis Kleinbergs, Jānis Zvejnieks
- Projekta komanda: ARHIS Arhitekti — Kristīne Klišāne, Donna Bormane, Alvis Janelis, Ivo Kalvelis, Simona Ozola, Uldis Jaunsubrēns
- Ainavu arhitekte: Linda Zaļā
- Ekspozīcijas iekārtojums: H2E
Teksts: Arnis Kleinbergs
Foto: Indriķis Stūrmanis, Arnis Kleinbergs