Šonedēļ sākas Venēcijas biennāles 13. Starptautiskā
arhitektūras izstāde, kas ilgs līdz 25. novembrim. Šī gada biennāles kurators
Deivids Čiperfīlds izstādes saturiskajai koncepcijai devis nosaukumu Kopīgs pamats (Common Ground). Latvija biennālē piedalās piekto reizi un tieši šodien tiek atklāta ekspozīcija Iekšējā brīvība. Rīgas iela Venēcijā. Papildināts — atklāšanas foto un video.
Deivids Čiperfīlds
par izstādes tēmu
«Es vēlos, lai šajā biennālē tiktu
cildināta vitālā, savstarpēji saistītā arhitektūras kultūra, un tiktu uzdoti
jautājumi par intelektuālajām un fizikālajām īpašībām, ko tā apvieno. Kas
attiecas uz dalībnieku atlases metodēm, šajā biennālē uzsvars tiks likts uz
sadarbību un dialogu, kas, manuprāt, ir arhitektūras pamatā, un tās tēmu var
uzskatīt arī par metaforu arhitektūrā. Mani interesē lietas, kas ir kopīgas
visiem arhitektiem. Sākot ar arhitektūras prakses nosacījumiem un beidzot ar
dažādām ietekmēm, sadarbību, vēsturi un tendencēm, kas nosaka un kontekstualizē
mūsu darbu. Es vēlos izmantot biennāles piedāvāto izdevību un padziļināt mūsu
izpratni par arhitektūras kultūru, kā arī uzsvērt filozofiskos un praktiskos
aspektus, kas to definē.
Nosaukumu Kopīgs pamats var lietot arī
citā nozīmē, lai apzīmētu pilsētas telpu — zemi starp ēkām. Es gribu, lai
biennālei iesniegtie projekti piedāvā nopietnu skatījumu uz ēku radīto telpu
nozīmi — politisko un sociālo, kā arī aplūkotu publiskās telpas, kuru
neatņemama sastāvdaļa ir arhitektūra. Es negribētu, lai arhitektūras tēma
pazustu socioloģisku, psiholoģisku un māksliniecisku spekulāciju jūklī, tā
vietā vajadzētu mēģināt veidot izpratni par konkrēto ieguldījumu, ko arhitektūra
var dot, nosakot pilsētas kopīgo pamatu.»
Latvijas ekspozīcija
Latvijas ekspozīcija Iekšējā
brīvība. Rīgas iela Venēcijā tiecas ar mūsdienu arhitektūras
izteiksmes līdzekļiem prezentēt Rīgu kā 2014. gada Eiropas kultūras
galvaspilsētu. Rīgas iela Venēcijā ir iecerēta kā «ieskats Rīgas
centrālajā ielā — Brīvības ielā, vienlaikus uzsverot iekšējās brīvības nozīmi».
Ekspozīcija
piedāvā apmeklētājiem ieskatu dažādos Brīvības ielas fasāžu fragmentos un ēku
iekšpagalmos. Latvijas ekspozīcija ir izvietota Svētā
Zaharijas laukumā (Campo San Zaccaria),
kas atrodas Castello apkaimē, taču
netālu no Svētā Marka laukuma, solot nodrošināt lielu
apmeklētību. Laukuma dominante ir Svētā Zaharijas baznīca, kas ir Venēcijas
arhitektūras pērle, būvēta laika posmā no 1444. līdz 1515. gadam.
Ekspozīcijas kuratore Ieva Kulakova skaidro, ka «mūsu
ideja jau sākotnēji bija saistīta ar vēlmi uzsvērt indivīda iekšējās brīvības
lomu kopīgo procesu ietekmēšanā. Iekšējā brīvība ir saistīta ar atbildību par
lēmumu pieņemšanu, kas ne vienmēr ir ērti un patīkami. Tās var būt tiesības
ignorēt, bet dažkārt — tiesības pieņemt apkārt notiekošos procesus. Tomēr
iekšējā brīvība nav nedz laba, nedz slikta. Tā drīzāk raksturo personības
briedumu un skaidri definētus indivīda dzīves orientierus — ceļa zīmes, kas
palīdz mums dzīvot.»
Arhitekte
Līga Apine, raksturojot instalācijas pamatideju, stāsta, ka «ekspozīcija
ir kā «iela ielā». Dzīvā pilsētas vidē atradām piemērotu vietu
sarunai par arhitektūru, pilsētu, kopīgo un atšķirīgo, atbildību un brīvību.
Apmeklētājs, ejot pa Venēciju, pēkšņi ieraudzīs sevi Rīgā. Ekspozīcija piedāvā
apmeklētājam ieskatu Rīgas centrālajā ielā — dažādās Brīvības ielas adresēs.
Instalācijas parādes pusē ir ēku fasāžu fragmenti. Savukārt instalācijas otrā
pusē var gūt ieskatu par ēku iekšpagalmiem.»
Pirmā ekspozīcijas daļa ataino ielas fasādi, un tā ir
izgatavota no pulēta nerūsējošā tērauda. Atspulgi spoguļattēlā rada
daudzdimensionālu uztveres iespēju, kurā raugoties Venēcijas un Rīgas
arhitektūras elementi vizuāli pārklājas un saplūst. Otrā ekspozīcijas daļā, kas
atrodas instalācijas aizmugurē, tērauds ir daļēji nomainīts pret
autentisku koka faktūru. Tā raksturo Rīgas iekšpagalmus, kur daudzviet vēl
saglabājusies 19. gadsimtam raksturīgā priekšpilsētu koka apbūve. Trešā daļa ir
veidota kā portāls, kas atrodas instalācijas vidū. Šeit ir redzams tikai paša
apmeklētāja spoguļattēls, tādējādi piedāvājot iespēju ieskatīties sevī un
apjaust savu iekšējo brīvību.
Latvijas instalāciju veido radošā grupa Other Side Studio sadarbībā ar arhitekti
Līgu Apini, kuratori Ievu Kulakovu un līdzkuratoru Venēcijā Andri Brinkmani.
Ekspozīcijas goda komisārs ir Andris Kronbergs.
Pilsētas sarunas Esplanādē un Kultūras Dienas speciālizlaidums
Trešdien,
29. augustā, pl.16.00 Rīga 2014
radoši informatīvajā telpā Esplanāde 2014 ciklā Pilsētas sarunas varēs redzēt videofilmu par to, kā tiek atklāta
Latvijas ekspozīcija, kā tā ierakstās Venēcijas biennāles noskaņā un kontekstā.
Notikums kalpojis par pamatu, lai pēc videofilmas
noskatīšanās Esplanādē risinātu saruna par tendencēm un idejām, par to,
kā šīs idejas dzīvo Rīgā. Aicināts ikviens interesents.
Diskusijas
Esplanādē 2014 notiks katru trešdienas pēcpusdienu. Tām var sekot
klātienē Esplanādes radoši informatīvajā telpā un tiešraidē Latvijas Televīzijas
interneta portālā www.ltv.lv. Diskusijas ieraksti saglabāsies un
būs pieejami LTV mājaslapā.
Esplanādē 2014 ikviens bez maksas
var saņemt arī Kultūras Dienas 23. augusta
speciālizlaidumu, kas veltīts Venēcijas biennālei. Speciālizdevums Rīga
Venēcijā stāsta par šī gada Latvijas ekspozīcijas ideju un realizāciju,
komandas un ekspozīcijas goda komisāra Andra Kronberga uzskatiem. Laikrakstā
iekļauts arī paplašināts pārskats par Latvijas līdzšinējo dalību Venēcijas
biennāles arhitektūras izstādē, kā arī akcentēts gaidāmais Rīgas Kultūras
galvaspilsētas statuss.
apsveikums jums un mums !
Everybody come together hear this sound.
Open up your ears look at what we found.
Common ground
http://youtu.be/ZRlqjGBcGD8
pēc apraksta un bildēm netveru idejas laukumu. kur tur iela ielā? tā tāda autobusa pieturiņa tur.
Loti žēl, ka praktīzeejosie Latvijas arhitekti, izņēmot Kronberga kungu(visu cieņu), netika bildēs – neviens cilvēks bildē nav LAS, izņēmot A.K.
Kam vajadzīga tāda bilde?
Mistiski esam pasaulē?!…. piedodiet, bet tā ir.
kas tie tādi ir? – kas veido bildi (foto), tie arhitekti, kuriem dēļ LAS politikas nav iespējas tikt uz Veneciju?… ārpusē…
Diemžēl atklāšanā nebija neviens pārstāvis no profesionālajiem medijiem. Ne jaunieši, ne Dienas un LTV žurnālisti nezin visus praktizējošos arhitektus pēc sejas. Ņemiet par labu. Liels paldies par klātbūtni visiem kolēģiem, kas atbrauca!
Hello from Mars! LAS pensionāri dzer kafiju pagrabiņā un par tādu biennāli neko nezina!
tev tā liekas? kļūdies!
Itālis spēle harmoniku – nav iespējas pieaicināt etnisko latvieti? Būtu labāk…
Ja letis uzrautu…būtu savādāk.
Piekrītu. Bet, lai tur parādītos mūziķis no Latvijas, ar ideju vien nepietiek, tā ir pozīcija tāmē. Akordeonists muzicē laukumā katru dienu, mēs viņu vienkārši uzaicinājām panākt tuvāk.
Projekts laukumā sēž labi un ir labs pilsētbūvnieciskais elements. to var just plānā un arī apjomā. arī materiālu saspēle : spoguļtērauds pret fasādēm un koks pret parku,- ir laba un daudznozīmīga. arhitekte labi pastrādājusi. bet apdrukas un milzīgie uzraksti tīro skulpturālo sajūtu noņem. fasāžu fragmentu zīmējums ir naivs un daudz vājāks par pašu ideju. vizualizācija izskatās labāk par gala rezultātu ar uzrakstiem. it kā sīkums , bet būtiski. tas par apjoma/ apdares attiecībām. bet tā kampaņa ar rakstiem par iekšējo brīvību gan neiet kopā ar pašu projektu. no malas šķiet, ka kuratore pārspilē. protams, projektam ir vajadzīgs teorētiskais pamatojums. tomēr… Lasīt vairāk »
Un kur palicis otrs koka soliņš? projektā tāds bija paredzēts – atklāšanā, šķiet, nav nekur redzams – pietrūkst!
PS. Ornamenti – reāls perebors – tiešām pārsteigums, drusku žēl.
Varbūt vēl var noorganizēt , lai vismaz tos uzrakstus noņem. un uzlīmē pēc tam 3 x mazāku vienā galā.
bet vēlreiz jāsaka,- priekš jaunās komandas ļoti labs rezultāts! štrunts ar uzrakstiem.
Par to nav runas – rakstīju jau, ka apjoms veiksmīgs.
Žēl tikai, ka nevedam uz Venēciju reālu mūsdienu arhitektūru – tikai tādas retrospektīvi aplikatīvas bildītes pārsvarā.. bet par to arī jau rakstīju.
Soliņi ir pavisam trīs. Tie nav piesieti, cilvēki viņus nēsā apkārt. Parasti tie stāv ēnā pie koka sienas vai dārza žoga, kā paredzēts projektā. Būs arī bildes no objekta, kad ir ikdienišķa situācija, nevis atklāšanas pasākums.
ā, un par ornamentiem. Dažiem liekas, ka to ir par daudz un nevajadzēja vispār, citiem – ka vēl ir par maz, un vajadzētu aizpildīt arī tās vietas, kas vēl palikušas tukšas. Dažiem patīk Eizenšteina ornamenti, bet Laubes ornamenti nepatīk, citiem atkal tieši otrādi. Interesanti 🙂
bet, nu, tas ornaments…… ://
un vēl neko neizsakošie milzu datumi
bet, nu, tas ornaments…… ://
un vēl neko neizsakošie milzu datumi
Jautājums, vai šis objekts ir izdevies?
kopumā LV ir laba instalācija. to sapratu pakāpaniski un kopskatā – jo vairāk redzēju citus, jo labāk iepatikās LV instalācija. tai ir tā nepieciešamā savdabība, kas to atšķir no, piemēram, krievu pompozitātes, spāņu haosa, austriesu augstprātības un japāņu mēroga. vienīgais, kas tā aizķēra atklāšanas laikā – visi metās runāt angliski vai itāliski, vienīgi Kronberga kungs bija korekts un latviski runu teica. arī itāļu ielu muzikants tiešām nojauca sajūtas par Brīvības ielu.
vai jaunajam LAS priekšsēdim ir viedoklis par LV Venēc Biennāli ?
visvairāk tie vecie onkuļi un tantes, kuri pamanījušies dažādā kapacitātē pielipināties jauniešiem ar savu "palīdzību"
Projekts laukumā sēž labi un ir labs pilsētbūvnieciskais elements. to var just plānā un arī apjomā. arī materiālu saspēle : spoguļtērauds pret fasādēm un koks pret parku,- ir laba un daudznozīmīga. arhitekte labi pastrādājusi. bet apdrukas un milzīgie uzraksti tīro skulpturālo sajūtu noņem. fasāžu fragmentu zīmējums ir naivs un daudz vājāks par pašu ideju. vizualizācija izskatās labāk par gala rezultātu ar uzrakstiem. it kā sīkums , bet būtiski. tas par apjoma/ apdares attiecībām. bet tā kampaņa ar rakstiem par iekšējo brīvību gan neiet kopā ar pašu projektu. no malas šķiet, ka kuratore pārspilē. protams, projektam ir vajadzīgs teorētiskais pamatojums. tomēr… Lasīt vairāk »
Un kur palicis otrs koka soliņš? projektā tāds bija paredzēts – atklāšanā, šķiet, nav nekur redzams – pietrūkst!
PS. Ornamenti – reāls perebors – tiešām pārsteigums, drusku žēl.
Varbūt vēl var noorganizēt , lai vismaz tos uzrakstus noņem. un uzlīmē pēc tam 3 x mazāku vienā galā.
bet vēlreiz jāsaka,- priekš jaunās komandas ļoti labs rezultāts! štrunts ar uzrakstiem.
Par to nav runas – rakstīju jau, ka apjoms veiksmīgs.
Žēl tikai, ka nevedam uz Venēciju reālu mūsdienu arhitektūru – tikai tādas retrospektīvi aplikatīvas bildītes pārsvarā.. bet par to arī jau rakstīju.
Soliņi ir pavisam trīs. Tie nav piesieti, cilvēki viņus nēsā apkārt. Parasti tie stāv ēnā pie koka sienas vai dārza žoga, kā paredzēts projektā. Būs arī bildes no objekta, kad ir ikdienišķa situācija, nevis atklāšanas pasākums.
ā, un par ornamentiem. Dažiem liekas, ka to ir par daudz un nevajadzēja vispār, citiem – ka vēl ir par maz, un vajadzētu aizpildīt arī tās vietas, kas vēl palikušas tukšas. Dažiem patīk Eizenšteina ornamenti, bet Laubes ornamenti nepatīk, citiem atkal tieši otrādi. Interesanti 🙂
bet, nu, tas ornaments…… ://
un vēl neko neizsakošie milzu datumi
bet, nu, tas ornaments…… ://
un vēl neko neizsakošie milzu datumi
Jautājums, vai šis objekts ir izdevies?
kopumā LV ir laba instalācija. to sapratu pakāpaniski un kopskatā – jo vairāk redzēju citus, jo labāk iepatikās LV instalācija. tai ir tā nepieciešamā savdabība, kas to atšķir no, piemēram, krievu pompozitātes, spāņu haosa, austriesu augstprātības un japāņu mēroga. vienīgais, kas tā aizķēra atklāšanas laikā – visi metās runāt angliski vai itāliski, vienīgi Kronberga kungs bija korekts un latviski runu teica. arī itāļu ielu muzikants tiešām nojauca sajūtas par Brīvības ielu.
vai jaunajam LAS priekšsēdim ir viedoklis par LV Venēc Biennāli ?
visvairāk tie vecie onkuļi un tantes, kuri pamanījušies dažādā kapacitātē pielipināties jauniešiem ar savu "palīdzību"
apsveikums jums un mums !
Everybody come together hear this sound.
Open up your ears look at what we found.
Common ground
http://youtu.be/ZRlqjGBcGD8
pēc apraksta un bildēm netveru idejas laukumu. kur tur iela ielā? tā tāda autobusa pieturiņa tur.
Loti žēl, ka praktīzeejosie Latvijas arhitekti, izņēmot Kronberga kungu(visu cieņu), netika bildēs – neviens cilvēks bildē nav LAS, izņēmot A.K.
Kam vajadzīga tāda bilde?
Mistiski esam pasaulē?!…. piedodiet, bet tā ir.
kas tie tādi ir? – kas veido bildi (foto), tie arhitekti, kuriem dēļ LAS politikas nav iespējas tikt uz Veneciju?… ārpusē…
Diemžēl atklāšanā nebija neviens pārstāvis no profesionālajiem medijiem. Ne jaunieši, ne Dienas un LTV žurnālisti nezin visus praktizējošos arhitektus pēc sejas. Ņemiet par labu. Liels paldies par klātbūtni visiem kolēģiem, kas atbrauca!
Hello from Mars! LAS pensionāri dzer kafiju pagrabiņā un par tādu biennāli neko nezina!
tev tā liekas? kļūdies!
Itālis spēle harmoniku – nav iespējas pieaicināt etnisko latvieti? Būtu labāk…
Ja letis uzrautu…būtu savādāk.
Piekrītu. Bet, lai tur parādītos mūziķis no Latvijas, ar ideju vien nepietiek, tā ir pozīcija tāmē. Akordeonists muzicē laukumā katru dienu, mēs viņu vienkārši uzaicinājām panākt tuvāk.