Tērbatas ielas promenāde

«Tērbatas iela jāpārveido par gājēju ielu. Esmu pārliecināts, ka notiktu sprādzienam līdzīgs uzplaukums restorānu u.c. publisko iestāžu dzīvē. Iespēja izvietoties uz trotuāra un braucamās daļas provocētu jaunu kafejnīcu atvēršanu. Slēdzot satiksmi no Matīsa līdz Elizabetes vai pat Brīvības un Merķeļa ielas krustojumam, tiktu iegūta milzīga platība attīstībai.» Šādu viedokli nesen pauda Latvijas Nacionālās bibliotēkas direktors Andris Vilks.

14.septembra Dienas pielikumā Ēdieni / Dzērieni, savā Gardēža slejā Nacionālās bibliotēkas direktors pievēršas Rīgas pilsētvides un pilsētas kultūras tēmai, vēlreiz atgādinot pirms kādiem gadiem jau apcerēto ideju par Tērbatas ielas pārvēršanu gājēju promenādē. Raksta sākumā autors vairāk pakavējas pie tūrisma tēmas, paužot atziņu, ka lai arī Vecrīga vasarā ir tik pilna tūristu, ka latviešu valodu bieži vairs nedzird, arvien vairāk pilsētas viesi aizklīst ārpus Vecpilsētas. Līdzīgi pilsētas viesiem, arī jaunie restorāni pēdējos gados pārvarējuši «dabisko ūdensšķirtni, kura apjož pilsētas pašu centru,» un izplatās arvien tālāk ārpus Vecrīgas.

Andris Vilks raksta: «Ārzemnieku ceļojumi bieži aizklīst līdz jaunajai Ģertrūdei vai Bērnu pasaulei. Paklusajās šķērsielās saradusies visai cienījama restorānu buķete — Čarlstons, Slāvu krogs, Teātra bārs, Tiramisu, Kokanda u.c. […]

Domāju, ka situācija nobriedusi tik tālu, ka, Tērbatas iela jāpārveido par gājēju ielu. Esmu pārliecināts, ka notiktu sprādzienam līdzīgs uzplaukums restorānu u.c. publisko iestāžu dzīvē. Iespēja izvietoties uz trotuāra un braucamās daļas provocētu jaunu kafejnīcu atvēršanu. Pilnīgi droši, ka daļa no viesiem, un mūsējie jau noteikti, ar prieku pārvietosies uz jauno promenādi.

Šādu piemēru netrūkst nevienā vien tūrisma pilsētā: Vaci iela Budapeštā, Istiklel Stambulā, Ceils un Bergera iela Frankfurtē, Drottninggatan Stokholmā, daļēji Rambla Barselonā un Kreščatiks (brīvdienās) Kijevā, Arbats Maskavā u.c., bet vistuvāk Jomas iela Jūrmalā un Laisves aleja (iela) Kauņā. To, ka Tērbatas iela tam ir gatava, apliecina it kā neprestižo vietu popularitāte — Kazas mazbērni skarbajā «postssešdesmito» Gaujā kopā ar blakus esošo Pablo jau ir ieņēmuši ietvi. Fabrika ir populārākā «lenču» vieta. Double un Steiku haoss arī ir klāt. Tiesa, pagaidām bez īpašām sekmēm.

Slēdzot satiksmi no Matīsa līdz Elizabetes vai pat Brīvības un Merķeļa ielas krustojumam, tiktu iegūta milzīga platība attīstībai. Minēto pilsētu pieredze liecina, ka ir iespējams atrisināt gan transporta problēmas, gan vietējiem iedzīvotājiem radītās neērtības. Satiksme vienalga liek nogriezties no Tērbatas ielas uz lielākām maģistrālēm nogrieznī Tallinas — Elizabetes iela. 1.trolejbusu tāpat kā savulaik 10. var aizstāt ar busu, kas varētu nebraukt pa Tērbatas ielas posmu.

Domāju, ka drīz vien investori labprāt jau esošo veikalu virknē iespiedīsies ar vienu otru viesnīcu un sabiedrisko ēdināšanu dažādos žanros un ar dažādu pieejamību jeb cenām. Publikai būs arī iespējams labāk izbaudīt latviskāko no jūgendstila ielām. Un kur nu vēl unikālo bruģi! Tas tāpat šodien vairs neder braukšanai, bet būtu izcils fons galdiem un krēsliem. Cerams, ka autobraucēju loģika vienreiz piekāpsies kājāmgājēju loģikai.»

 

Jāpiekrīt, šī vīzija ir tiešām aizraujoša. Jebšu Rīgā (resp. Vecrīgā) daža laba gājēju iela pastāv jau no 80.gadiem, tomēr nav vienas izteiktas promenādes, kurā pārliecinoši koncentrētos ievērojamākās pilsētnieku brīvā laika aktivitātes — ēšana un iepirkšanās. Iespējams, Vecrīgā tāda viena iela nemaz arī nav vajadzīga. Dažādas komerciālas, ļaužus pievelkošas iestādes ir pietiekoši vienmērīgi izkaisītas vecpilsētā un to koncentrācija ir lieka.

Atšķirībā no autosatiksmes brīvajām ielām Vecrīgā, Andra Vilka minētās ielas ir kā asis, kas izved cauri kādam aktīvam pilsētas rajonam. Rīgā tā nav. Tāpēc var prognozēt, ka šāda gājēju promenāde centrā ārpus Vecrīgas droši vien būtu pievilcīga ne tikai kafejnīcām, restorāniem un viesnīcām, bet arī rindai veikalu, kas šobrīd izkaisīti dažādās blakus ielās un citās centra vietās.

Skaidrs, ka šāda iela būtu labs tūristu magnēts. Noteikti tāda patiktu arī daudziem Rīgas iedzīvotājiem. Iespējams, pat konkurētu ar rīdzinieku iecienītajām tirdzniecības centru segtajām iepirkšanās ielām. Jauki, ja iela kļūtu dzīvāka un jācer, ka tā tomēr nepaliktu par pliekanu dekorāciju izklaides un tūrisma industrijai, kā, piemēram, minētā Jomas iela Jūrmalā.

Mazliet grūtāk gan paredzēt, kas tad notiksies ar tuvākajām ielām. Var iztēloties divus attīstības scenārijus. Viens, līdzīgi kā ar pārtikas veikaliem —, pilsētas centrā rodoties lielākiem iepirkšanās centriem, to gandrīz vairs nav palicis. Vai, attīstoties Tērbata ielai, tukšākas nepaliks citas apkārt esošās? Patīkamāks, protams, būtu optimiskais scenārijs —, augot labklājībai, šāda Tērbata ielas promenāde būs stimuls, kas rosinās pilsētnieciskas vides pilnveidošanos arī plašākā apkārtnē.

Dalīties ar ierakstu:

0 0 Balsis
Raksta vērtējums
Abonēt
Paziņot par
guest
31 Komentāri
vecākie
jaunākie visvairāk skatītie
Iekļautās atsauksmes
Apskatīt visus komentārus
RS

Sen jau zināma laba ideja par Tērbatas ielu, kas ir jebkurā normālā metropolē !

ms

man patiktu

vilsons

visprms rīgas domei jāizveido komisija, kurai jādodas braucienos uz visām pasaules metropolēm, pētot kas un kā. pēc tam secināt, ka rīgā tas nav iespējams. vot

pArt

nop nop nop

Ir jāpasūta Birkertam MilzuProjekts Konkursa taisīšanai Par Vislabākā Pilotprojekta Meta 1 kartas Izstrādi!

Tad jārada Jauns Nodibinājums Mēs Par Pozitīvu Tērbatas ielu ar pāris miljoniem gada budžetu,

Tālāk pēc ierastās shēmas, skat. Gaismas pili un brīnišķos piemērus!

googoo

still nop nop nop

par gājēju promenādi jāpārvērš mstislava keldiša iela pļavniekos, jo blakus tur atrodas kāda deputāta mātes īpašums or so…

Juhanson The Great

Skaidrs, ka tāda iela tad būs priekš tūristiem. Un pamazām viss centrs parvērtīsies par tādu tukšu dekorāciju tūrismam un izklaidei, tāpat kā Vecrīga.

lelle

Nu vismaz vienu rīdzinieku gājēju ielu mums vajadzētu, jo tūristiem jau ir Kaļķu iela. Rīgas centrā cilvēks vienmēr ir kā tāda nullīte, rikšo fiksi pāri krustojumiem ar superīso zaļās gaismas laiku, izvairās no peļķu ūdens, spiežoties pie noputējušajām fasādēm, kaut kā eksistē viens pats aizmirsts lielajā pilsētā.

Tikai nedrīkst šo ielu nobruģēt. Vismaz kaut kur vajag atstāt vietu, kur sievietēm ar skaistajām augstpapēžu kurpēm staigāt.

bārbija

neuztraucies, pārklāsim ar linoleju

Janis

a varbut tomer NEEEE?! man jau nu dikti patik taa rosiiba, kas tur ir patlaban, iznjemsim mashinas, kas paliks, shopingiela, cik origjnali, haha, vajag tik parsegt un sanaks vel viena jauka "gallerija", ne, ne, un velreiz ne!! 🙂 ja un tas pretiigais linolejs, kam tas vispar vajadzigs…

vepris

nu jā, fabrika vairs nebūs tāda kāda ir tagad

jtd

Lielāko mīnusu Tērbatai ielai kā gājēju ielai saskatu tajā, ka tā ir TIKAI veikalu un ēdinātavu iela, tieši uz tās nav nevienas [jeb neesmu pamanījis] kultūriestādes – izstāžu zāles, muzeja, kino, mūzikas salona u.c., kaut labas grāmatnīcas.

žoržs

Domāju gan, ka grāmatnīcas nav problēma – ja tā iela kļūtu par tirdzniecības un tūristu ielu, noteikti kādas grāmatnīcas ar tur parādītos, tāpat kā J.Rozes tirgotavas ir saradušās visos iepirkšanās centros. Ar muzejiem, kino un izstāžu zālēm gan lieta grūtāka. Man šķiet, ka viena Tērbatas ielas problēma ir, ka tā ne uz kurieni īsti neved – tas ir, vienā galā ir vecrīga, bulvāri un parki (arī kino Rīga), taču otrā īstu magnētu nav. Ir gan Matīsa tirgus un tas ir jauki, noteikti nākotnē tas liksies eiropeiskāks un tā nozīme – ievērojamāka. Taču domāju, ka ja iela tiešām tiktu pārvērsta par… Lasīt vairāk »

sportists

Sporta pils ir labs gabals, ko investori pārdod no rokas rokā, katreiz tā kļūst arvien dārgāka un nolaistāka. Nezin vai pie šodienas nekust īp. tirgus vispār cels…

jā

1. trolejbusa maršruts noteikti jāsaglabā neskarts. pēckara pilsētplānošanas piemineklis, pirmais rīgā radītais trolejbusa maršruts, arvien saglabājies nemainīts – autentiska vērtība! tūristus viņā vadāt! kur vēl eiropā ir trolejbuss, kas brauc pa bruģi?!

jā

1. trolejbusa maršruts noteikti jāsaglabā neskarts. pēckara pilsētplānošanas piemineklis, pirmais rīgā radītais trolejbusa maršruts, arvien saglabājies nemainīts – autentiska vērtība! tūristus viņā vadāt! kur vēl eiropā ir trolejbuss, kas brauc pa bruģi?!

RS

Sen jau zināma laba ideja par Tērbatas ielu, kas ir jebkurā normālā metropolē !

ms

man patiktu

vilsons

visprms rīgas domei jāizveido komisija, kurai jādodas braucienos uz visām pasaules metropolēm, pētot kas un kā. pēc tam secināt, ka rīgā tas nav iespējams. vot

pArt

nop nop nop

Ir jāpasūta Birkertam MilzuProjekts Konkursa taisīšanai Par Vislabākā Pilotprojekta Meta 1 kartas Izstrādi!

Tad jārada Jauns Nodibinājums Mēs Par Pozitīvu Tērbatas ielu ar pāris miljoniem gada budžetu,

Tālāk pēc ierastās shēmas, skat. Gaismas pili un brīnišķos piemērus!

googoo

still nop nop nop

par gājēju promenādi jāpārvērš mstislava keldiša iela pļavniekos, jo blakus tur atrodas kāda deputāta mātes īpašums or so…

Juhanson The Great

Skaidrs, ka tāda iela tad būs priekš tūristiem. Un pamazām viss centrs parvērtīsies par tādu tukšu dekorāciju tūrismam un izklaidei, tāpat kā Vecrīga.

pArt

Tukša dekorācija tūristiem ir Ļoooti slikti. Daudz labāk ir Mašīnu Pilnum Pilnās Vecrīgas un R. centra ielas un pagalmi. Tas ir tas, ko turists vulgaris alkst saņemt un tāpēc traucas šurp no visas pasaules…

lelle

Nu vismaz vienu rīdzinieku gājēju ielu mums vajadzētu, jo tūristiem jau ir Kaļķu iela. Rīgas centrā cilvēks vienmēr ir kā tāda nullīte, rikšo fiksi pāri krustojumiem ar superīso zaļās gaismas laiku, izvairās no peļķu ūdens, spiežoties pie noputējušajām fasādēm, kaut kā eksistē viens pats aizmirsts lielajā pilsētā.

Tikai nedrīkst šo ielu nobruģēt. Vismaz kaut kur vajag atstāt vietu, kur sievietēm ar skaistajām augstpapēžu kurpēm staigāt.

bārbija

neuztraucies, pārklāsim ar linoleju

Janis

a varbut tomer NEEEE?! man jau nu dikti patik taa rosiiba, kas tur ir patlaban, iznjemsim mashinas, kas paliks, shopingiela, cik origjnali, haha, vajag tik parsegt un sanaks vel viena jauka "gallerija", ne, ne, un velreiz ne!! 🙂 ja un tas pretiigais linolejs, kam tas vispar vajadzigs…

RS

Un kāda tavuprāt ir vaina Galerijai C ?

Rīgā nav nevienas tādas promenādes, kas ir citās Eiropās lielpilsētās. Protams var jau aprobežoties un apmierināties ar Vecrīgu un lielajiem t/c arpus centra. Tā ir visvienkāršāk…

vepris

nu jā, fabrika vairs nebūs tāda kāda ir tagad

jtd

Lielāko mīnusu Tērbatai ielai kā gājēju ielai saskatu tajā, ka tā ir TIKAI veikalu un ēdinātavu iela, tieši uz tās nav nevienas [jeb neesmu pamanījis] kultūriestādes – izstāžu zāles, muzeja, kino, mūzikas salona u.c., kaut labas grāmatnīcas.

žoržs

Domāju gan, ka grāmatnīcas nav problēma – ja tā iela kļūtu par tirdzniecības un tūristu ielu, noteikti kādas grāmatnīcas ar tur parādītos, tāpat kā J.Rozes tirgotavas ir saradušās visos iepirkšanās centros. Ar muzejiem, kino un izstāžu zālēm gan lieta grūtāka. Man šķiet, ka viena Tērbatas ielas problēma ir, ka tā ne uz kurieni īsti neved – tas ir, vienā galā ir vecrīga, bulvāri un parki (arī kino Rīga), taču otrā īstu magnētu nav. Ir gan Matīsa tirgus un tas ir jauki, noteikti nākotnē tas liksies eiropeiskāks un tā nozīme – ievērojamāka. Taču domāju, ka ja iela tiešām tiktu pārvērsta par… Lasīt vairāk »

jtd

Tāpēc man daudz pievilcīgāka liekas doma par Barona ielu kā promenādi, jo tur ir daudz kas no tā, kā nav Tērbatas ielā, tai skaitā atzari uz iekšējiem pagalmiem, kas varētu lieliski attīstīties. Cik sanācis vazāties pa Eiropu, tramvajs gājēju ielā, kaut klusā nāve, tomēr itin labi spēj sadzīvot ar kājāmgājējiem … vai otrādi. Un šai ielai ir virziens gan NO, gan LĪDZ.

sportists

Sporta pils ir labs gabals, ko investori pārdod no rokas rokā, katreiz tā kļūst arvien dārgāka un nolaistāka. Nezin vai pie šodienas nekust īp. tirgus vispār cels…

31
0
Lūdzu, komentējietx