Arhitektūras fakultātes diplomdarbu vērtēšana, labākajiem piedāvājot
                       balvu — publikāciju platformā, ir kļuvusi par stabilu A4D tradīciju, kas šogad
                       īstenota jau septīto reizi. Paši diplomdarbi pilnībā ir apskatāmi izstādē Kongresu namā līdz 14. februārim.
Šogad diplomdarbu izstāde ir skatāma Kongresu namā un tā
                             šķiet jauka izvēle. Saprotams, ka izstādes vieta varbūt arī ne vienmēr ir diplomandu
                             vēlmju vai patikšanas jautājums, bet drīzāk attiecīgajā gadā pieejamās
                             iespējas. Neiedziļinoties katras telpas funkcionālajos plusos un mīnusos, tomēr
                             jāatzīst, ka vērtējot vietas simbolisko nozīmi, viena no modernisma
                             ievērojamākajām publiskajām ēkām Rīgā noteikti šķiet cēlāka izvēle, nekā
                             veikals. Un, kā izlaidumā, kas vienlaikus bija arī izstādes atklāšana minēja
                             RTU Arhitektūras fakultātes dekāns Uģis Bratuškins, — iespējams šī ir tāda kā pēdējā
                             iespēja izbaudīt to, kāds ir īstais Kongresu nams, pirms to nav skārusi gaidāmā
                             pārbūve.
Runājot par pašiem diplomdarbiem —
                             vērtējot skati kopumā, varētu izmantot gandrīz tos pašus vārdus, ko pirms gada
                             vai varbūt vēl kādos iepriekšējos gados, ka darbi «rāda to stabilo, bet reizē
                             arī diezgan vienmuļo līmeni un ierastās tendences, kas raksturo Rīgas skolu»,
                             pirmajā brīdī nav manāmi kādi īpaši ekstrēmi. Un tomēr, — iedziļinoties, ir
                             ieraugāmi pietiekoši daudzi projekti, kas sasniedz ko mazliet vairāk. 
Arhitektūra kā objektu veidošanas māksla
                             RTU diplomdarbos reti šķiet interesanta. Nevar teikt, ka fakultāte maz
                             pievērstos pilsētnieciskām tēmām — katru gadu ir daudzi diplomprojekti kādiem
                             kvartāliem vai lielākām teritorijām, dažādu rūpnīcu reģenerācijas par kultūras
                             centriem utml. Tas rāda, ka skolā tiek domāts par vidi, tomēr šo centienu
                             galarezultāts biežāk šķiet formāls, neiedvesmojošs, drīzāk amatniecisks.
                             Protams, arī tādas iemaņas un speciālisti ir vajadzīgi, taču A4D arvien tiecas
                             uzsvērt darbus, kuros ir meklētas un nereti arī atrastas vēl citas kvalitātes. 
Kā jau tas ir atkārtots gadu no
                             gada, — A4D nolūks ir stimulēt
                             interesantus un aizrautīgus studentu radošos meklējumus un reizē arī veicināt
                             diskusijas par būtiskām arhitektūras un pilsētveides tēmām; izcelt darbus, kas atklāj
                             analīzi un dažādo kontekstu izpratni, svaigas pieejas, eksperimentus un reizēm
                             arī provokācijas; kas uzdod būtiskus jautājumus un tiecas atbildēt uz
                             pietiekoši sarežģītajiem mūsdienu apstākļiem un pilsētu problēmām; kas pauž
                             attieksmi pret tādām mūsdienu pilsētu aspektiem kā publiskā telpa, transports,
                             ilgtspējīga attīstība un reizēm sniedzas pāri nozares robežām. Un,
                             jāatzīst, ka šogad starp darbiem varēja pamanīt pietiekoši daudz tādu, kuros
                             iedziļinoties varēja sajust lielāku intrigu un domas vērienu, nekā tikai glīti
                             komponētus apjomus, fasādes, vai kādā teritorijā sasēdinātas ēkas. 
Tāpēc, lai gan A4D tradicionālā
                             balva — iespēja publicēt diplomprojektu portālā šogad piešķirta diviem darbiem,
                             šķiet svarīgi piebilst, ka nebija viegli izšķirties par otro — uz to kandidēja
                             vairāki. Tādēļ liekas būtiksi minēt arī vairākus citus diplomprojektus, kuros apjaušamas
                             minētās kvalitātes.



 Viens, kam dot balvu, bija skaidrs jau pirmo reizi izejot
Viens, kam dot balvu, bija skaidrs jau pirmo reizi izejot
                             cauri izstādei. Ja parasti spilgtākie šķiet darbi, kas piedāvā risinājumus
                             kādām pilsētnieciskām situācijām, tad šoreiz tā ir pilsētas nomale, vieta kur
                             dabiskā ainava satiekas ar pamestu pilsētas infrastruktūras būvi — Jūrmalas
                             attīrīšanas iekārtām Lielupes grīvā. Ar jaudīgo vietas izpēti, ar ļoti jūtīgo
                             un saudzīgo pieeju un iztiekot bez datorvizualizācijām, darbs, kam piemīt sen
                             neredzēta tēlainība, uzbur gandrīz pasakainu ainu, kurā jaušama dabas ainavas un
                             cilvēka radītā telpas smalka simbioze. Diplomdarbu, kura autors ir Paulis Gibze, tuvākajās laikā iecerēts
                             publicēt pilnībā. 





 A4D piešķirto balvu skaits nav stingri noteikts, taču
A4D piešķirto balvu skaits nav stingri noteikts, taču
                             parasti tās ir divas trīs un arī šoreiz šķita vērts izcelt vēl kādu. Taču
                             pretendentu bija vismaz trīs. Viens bija Agneses
                             Stasūnes un Edija Levina
                             kopdarbs, kas pievēršas Sporta pils kvartālam. Kritiski izvērtējot Rīgas centra
                             kvartālu 19. gadsimta blīvo apbūvi, kur dzīvokļos ir problēmas ar saules
                             gaismu, viņu priekšlikumā dienasgaisma ir kvartāla plānošanas galvenais rīks,
                             rūpējoties par to, lai ikviens dzīvoklis, jebkurā kvartāla daļā būtu pietiekami
                             izsauļots. 
Zināmā mērā pārspīlēti funkcionālistiska var šķist kāpņu
                             mezglu izcelšana kvartāla ēku struktūrā, taču kopumā ir interesanti redzēt attīstības
                             scenāriju, kas nesāk ar fasādēm un stūra torņiem, ne arī maksimālām iespējamām
                             kvadratūrām, bet ar centieniem radīt ērtu dzīves vidi, vienlaikus iekļaujoties
                             centra perimetrālās apbūves nosacījumos. Tāpat ir gandarījums redzēt, ka projektā
                             ir domāts par plašāku pilsētas kontekstu un publisko telpu. Ir saprotama un
                             apsveicama doma par nozīmīgas enkura funkcijas (šajā gadījumā tas ir black box teātris) izvietošanu šajā
                             kvartālā, Tērbatas ielas tālākajā galā, kā arī — par publisko telpu teātra
                             priekšā un kvartāla vidū. Tomēr visvairāk samulsina tas, ka teātris risināts kā
                             brīvstāvoša ēka, nevis kvartāla daļa, tādejādi it kā noārdot vietas
                             pilsētbūvniecisko struktūru, tāpat arī publiskās telpas risinājums prasītos
                             noteiktāk strukturēts un mazliet detalizētāks. Taču kopumā šis noteikti ir
                             viens no labākajiem darbiem.



 Tematiski līdzīgs un arī ļoti simpātisks ir Oskara Vāveres diplomdarbs, kas aplūko
Tematiski līdzīgs un arī ļoti simpātisks ir Oskara Vāveres diplomdarbs, kas aplūko
                             citu Rīgas centra nostūri — Grīziņkalnu, iztēlojoties mūsdienīgu dzīvojamo apbūvi
                             tukšajā robā starp Pļavas un Mūrnieku ielu. Tā nav kāda primitīva rajona
                             ģentrifikācijas shēma, bet koncepcija dzīvojamai videi, kurā tiek domāts par
                             dažādām paaudzēm, par patīkamu pagalmu telpu un saudzīgu iekļaušanos vēsturiskā
                             strādnieku rajona koka māju apbūvē, liekot priekšā ārēji nepretenciozu, bet
                             drīzāk ziemeļeiropeiski ieturētu arhitektūru ar dažādi variējamiem mājokļu
                             moduļiem.


 Tomēr galu galā pilna projekta publicēšanai izvēlēts cits diplomdarbs,
Tomēr galu galā pilna projekta publicēšanai izvēlēts cits diplomdarbs,
                             kura autors ir Mārcis Kalniņš. Viņa priekšlikumā
                             rādīta jauna kultūras būve, reizē pievēršoties Rīgas apkaimju centru telpiskā
                             veidola problēmai un piedāvā pabeigt kādreiz labi aizsāktu, bet nenoslēgtu publisko
                             telpu — Zemitāna laukumu Teikā. Rīgā ārpus Vecrīgas un centra ir ļoti maz
                             vēsturisko vietu, kurās jau sākotnēji ir ielikts potenciāls kļūt par
                             pilsētnieciskiem laukumiem. Nāk prātā vien Siena tirgus Maskavas priekšpilsētā,
                             Āgenskalna tirgus laukums un — arī minētais laukums Teikā. Papildinot apkaimes
                             centru ar jaunu funkciju, kas ievērojami bagātinātu rajona kultūrvidi, autors
                             to risina  pārliecinoši un skaidri definējot laukuma trūkstošās robežas,
                             vienlaikus turpinot publisko telpu Brīvības ielas otrā pusē, — kā kultūras
                             centra priekšlaukumu, kuram mājīguma
                             sajūtu piešķir milzu pergola. 







 Var sacīt, ka jau ierasti ar
Var sacīt, ka jau ierasti ar
                             augstu kvalitāti un intrigu izceļas diplomdarbi, kuru vadītājs ir Egons
                             Bērziņš. Tie gan pārsvarā pievēršas vienam noteiktam virzienam, — ostas,
                             piestātnes, ūdensmalas, mājas uz ūdens — tās tradicionāli ir viņa diplomandu tēmas,
                             skarot docentam  pašam tuvo ūdeņu
                             tematiku. Bez Pauļa Gibzes diplomdarba, kura vadītājs arī bija Egons, vienkopus
                             gribas sagrupēt vēl trīs darbus — Lienes
                             Adumānes zvejas ostu Gaujas grīvā, Lauras
                             Meijas darbu, kas risina dzīvojamo vidi Bieķengrāvja ūdeņos un Lienas Ieviņas peldošo ostu Daugavas
                             vidū pie Akmens tilta. Smalki dabas un cilvēka darbības līdzsvara meklējumi,
                             jūtīgums pret zemes un ūdens saskares līniju, metabolistu iespaidotas turpinošas
                             struktūras ar laipām un tiltiņiem, laivas, pontoni un pāļi, dzīve uz ūdens — reizēm
                             ļoti reāli, bet citreiz — pietiekami utopiski scenāriji, taču visi izstrādāti
                             augstā līmenī. Gribētos cerēt, ka gan šie darbi, gan ar šīm tēmām saistītie
                             autori kādreiz —, cerams, ne pārāk tālā nākotnē, būs tie, kas ietekmēs to, kā attīstīsies
                             tās vai citas Latvijas ūdensmalas.  





 Konceptuāls plānošanas priekšlikums,
Konceptuāls plānošanas priekšlikums,
                             kas skar mobilitātes jautājumus, un to kontekstā aplūko konkrētu Rīgas pilsētainavas
                             fragmentu, kas nodēvēts par Torņakalna dzelzceļa ieleju, ir Dāvja Gasula velosatiksmes infrastruktūrai
                             veltītais darbs. Tas piedāvā maģistrālu veloceliņu izveides shēmu Rīgai, un
                             vairāk projektē iespējamo riteņbraucēju artēriju, kas centru savienotu ar
                             Pārdaugavu. Tomēr, lai gan velosipēdu satiksmes pieaugums ir reāla lieta, kas
                             spiež arī pilnveidot attiecīgo infrastruktūru, iztēloties, ka velosipēdistu un
                             gājēju vajadzībām varētu izveidot jaunu Zemgales tiltu pār Daugavu, — tāda
                             ideja šo darbu padara stipri teorētisku, — pietrūkst it kā līdzsvara starp
                             tādiem salīdzinoši nelieliem vides uzlabojumiem, kāds ir veloceliņš gar
                             dzelzceļu un konsekventu utopiju, kas šai gadījumā ir tilts. Taču uzburtā aina
                             ar riteņbraucējiem Torņakalnā un arī otro elpu atguvušo korsešu fabriku šķiet
                             suģestējoša. 



 Salīdzinoši
Salīdzinoši
                             neliels ir Oto Ozola darbs — priekšlikums
                             Daugavpils cietokšņa inženieru arsenāla ēkas konservācijai. Taču izstrādātā
                             koncepcija ļauj iztēloties Latvijas labākajās arhitektūras tradīcijās atjaunotu
                             būvi, kur autora piedāvātie, nepārprotami mūsdienīgie jauninājumi ļautu vecajai
                             ēkai iegūt jaunu dzīvi, reizē saglabājot patīnu un laika zoba radīto gleznainumu,
      un ar iespējami nelieliem līdzekļiem pasargājot vēsturisko mantojumu vienīgi no straujas tālākas
                             iziršanas. 







 Nepārprotami viens no
Nepārprotami viens no
                             savdabīgākajiem, iespaidīgākajiem un noteikti arī provokatīvākajiem projektiem
                             izstādē ir Jevgenija Leonova priekšlikums
                             Daugava krasta apbūvei Zvirgzdusalas un Grāpju pussalas rajonā. Darbs pārsteidz
                             pirmkārt ar apjomu — smalki izstrādāti plāni pilsētas daļai, patiesībā —
                             veselai autonomai autora radītai pasaulei, ko papildina daudzas krāšņas un detalizētas
                             vizualizācijas. 
Priekšlikums, kam piemīt Dubajas
                             vēriens un stilistika, noteikti satur utopijas elementus, jo atsperoties no Rīgas
                             realitātes, tas tiek balstīts vienīgi vietas ģeogrāfiskajās kontūrās un pārspīlētā
                             transporta sastrēgumu problēmu redzējumā. Ideja par pašpietiekamu pilsētas
                             daļu, ko iedvesmojusi dabas audu šūnas, šādi varētu tikt risināta vai jebkurā pilsētā,
                             arvien paliekot diezgan sveša apkārtnei. Droši vien loģiskāk tā iekļautos kādā strauji augoša
                             pilsētā, bet pavisam dīvaini to ir iztēloties rūkošajā Rīgā. Totāli dizainētā
                             pasaule patiesībā varbūt vairāk raisa asociācijas nevis ar utopiju, bet drīzāk
                             distopiju, un šķiet, autors to apzināti izspēlējis, starp daudzajiem stafāžu
                             tēliem rādot arī indiešus vai citā bildē — policistus, kas «ievieš kārtību»
                             kādā imigrantu rajonā. 
Laikam jau ir kaut kas ļoti neierasts
                             tajā, ka arhitektūras fakultātes diplomdarbā tiek izmantotas autoprojektēšanas
                             tehnoloģijas, taču autors to pamato ar diplomdarbu metodiskajiem norādījumiem,
                             kuros teikts, ka «darbam jābūt izstrādātam, izmantojot vismodernākās
                             projektēšanas metodes.» Var gan mēģināt iztēloties augstskolas mācībspēku reakciju
                             uz šādu pieeju arhitektūrai. Taču reizē darbs neapstrīdami rāda, ka apjēga par
                             cilvēkam piemērotu dzīves vidi, par to, kam būtu jābūt zemes līmenī, šim diplomandam
                             ir krietni lielāka, nekā daudziem lieliem Latvijas birojiem, kas treknajos gados
                             rādīja attāli līdzīgas vīzijas, koncentrējoties uz ēku apjomiem, kamēr citas vides
                             kvalitātes parasti aprobežojās ar stafāžās rādītiem caurspīdīgiem zaļumiem un
                             laimīgiem cilvēkiem. Darbs rāda, ka autors, ķeroties pie arhitektūras kā
                             biznesa, nākotnē noteikti sasniegs daudz.            
Kā izlaidumā teica kāds mans labs
                         kolēģis, — šiem tikko augstskolu beigušajiem jaunajiem arhitektiem noteikti nav
                         viegli, — viņi ir tā paaudze, kas arhitektūras studijas uzsāka tieši vai pašā
                         «trekno gadu» kulminācijas brīdī, laikā, kas pēdējo divdesmit vai pat vairāk
                         gadu ietvaros lūkojoties, arhitekta profesijai šķita visperspektīvākais un arī
                         vispelnošākais, solot vai mūžīgu augšupeju. Turpmākie gadi nesuši daudzu cerību
                         un ilūziju sabrukumu, bet reizē arī — jaunu ceļu meklējumus vai varbūt — arī
                         «atgriešanos pie saknēm». Neizbēgami tas viss noteikti ietekmējis arī šos jaunos
                         arhitektus. Ir patīkami redzēt pozitīvus asnus, bet reizē arī nedaudz skumja
                         sajūta noprotot, ka citādākā izglītības vidē viņi, ļoti iespējams, varētu
                         sasniegt vēl vairāk. 
Izstādes kontekstā jāuzteic pirms
                         diviem gadiem iesāktā lieta, kas tiek turpināta arī šoreiz — līdzņemamās lapiņas,
                         ko varētu saukt par diplomdarbu un to autoru vizītkartēm. Šogad vēl īpaši
                         piedomāts pie tā, ka katrs apmeklētājs var veidot savu iepatikušos darbu
                         komplektu. Tas noteikti ir vērtīgs solis savu darbu un ideju popularizēšanā,
                         kas uzrunā daudzus no izstādes apmeklētājiem. 
Vēlreiz jāatgādina, ka diplomdarbu izstādi Kongresu namā var
                         apskatīt līdz 14. februārim. 

 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				
Super, malači!
Arti,
Paldies par publicetajiem darbiem un iso recenzju. Paldies ari studentiem! Loti interesanti darbi. Zinams, ka tehnisku iemeslu del, gruti ievietot visu informacijas spektru, bet…it seviski pilsetvides jautajumos, ka jau pats ironizeji, ar stafazam nepietiek. Vai butu iespejams kada bridi apskatit detalizetak Sporta pils kvartala projektu un Krasta ielas projektu? Vai ir iespejam publicet plana diagrammas (cirkulacija, "footprint", programma…projekta fazes?..utt.) un pilsetvides griezumus (cik tik vien var)?
Pēc iepriekšējā raksta procesa komentāru tēmas – šitas apraksts jau arī liekas tā kā analīze vai kritika, nevis tikai "veicināšana" un dūdošana. Tādu arī intresanti lasīt un pilnīgi gribas vēlreiz uz diplomdarbu izstādi aiziet, lai redzētu to, kas nebija pamanīts.
Bet vai tiešām ši gada diplomdarbi ir tik daudz labāki par iepriekšējiem? Vai izskatās, ka fakultāte kļuvusi labāka?
Liels paldies par izsmeļošo publikāciju.
Tomēr: ļoti gribētos cerēt, ka publikācijas autors to ir rakstījis no vislabākās sirdsapziņas, ka šī raksta zemtekstā nav izteikta personīga nepatika pret kādu (un personīga patika pret kādu citu) mācību iestādi; gribas cerēt, ka dienā, kad šajā lapā tiks publicēti kādas citas mācību iestādes diplomdarbi, tie tiks mērīti ar tādu pat mērauklu.
Mik, neesmu pārliecināts, vai tev nenāktos vilties attiecībā par tām diagrammām, bet var jau būt, ka ir vērts pilnākā apjomā publicēt vairāk nekā divus darbus. Piemēram, runājoties ar Sporta pils kvartāla darba autoriem, sapratu, ka viņi nekā nav ietekmējušies vai pētījuši tādus hrestomātikus piemērus kā Berlīni vai Barselonu. Taču tas nekādi nav pārmetums viņiem. Pavisam noteikti tā ir skolas un darba vadītāju vaina, jo, saprotams, ka tas ir viens no mācībspāku pamatuzdevumiem, – vedināt uz līdzīgu piemēru studijām, ar savu pieredzi norādīt un virzīt. Diemžēl daudzos diplomdarbos šo vadītāja klātbūtni nevar manīt. Atšķirīgi pavisam noteikti ir ar Egona studentiem, –… Lasīt vairāk »
Par kritiķiem un būvvaldes darbiniekiem kļūst tie, kas divas parallelas līnijas nemāčēja studiju laikā uzīmēt un pat miskastes (atceries Arti?:)) dizaina klauzūrā viņiem palīdzēja tie, kurus šodien viņi kritizē…!:)
Ko vēl ,Tavuprāt ,Artis "…nemāčēja…"? Vēl atceries kā Artim pārejā no zīdaiņa vecuma uz bērnu gaitām gāja, domāju tik pat vērtīgs atzinums par Arta kritiķa darbu sanāktu. Moš tomēr "…parallelas…" arī neizdevās , bet kā ar perpendikulārām un šķērsām? Ja jau tādas pretenzijas pret kritiķi viņa darbā, tad varbūt jēga "iečekot" savu rakstīto, lai vismaz lai nav kā tai stāstā par acīm ,skabargām un baļķiem. Īsumā ,vecais ,nelaid Raini, katram savs darbs jādara ,kritiķim- jākritizē, ierēdnim – jāievērtē likumdošanas ievērošana būvniecības procesu laikā, arhitektam – jāprojektē, un jādara savs darbs pēc labākās sirdsapziņas. Kaut kā neesmu manījis ka MĢ(vieglas smiltis!),… Lasīt vairāk »
Pirmkārt, tā nav kritika, tas ir vērtējums – minēts virsrakstā! Kritika (šeit: gatavība saukt lietas savos vārdos) ir organiska sastāvdaļa, bez kuras vērtējums ir ūdens liešana, ko var bieži manīt periodikā. Otrkārt, tas ir pamatots vērtējums, jo ir izskaidrots, kāpēc viens darbs tiek uzskatīts par utopisku, cits par nopietnu. Jā, daži skaidrojumi nav izsmeļoši, bet, ja pielikt tiem savu loģisku domāšanu (vēlams, lai tā būtu visiem arhitektiem un pretendentiem), var nonākt līdz skaidrībai arī patspavīgi. Piemēram, izprast, kāpēc diplomdarbam nav ekonomiskās pamatotības?.. Vispār, gribētos, lai tikpat pamatota un skaidra analīze būtu veicama jebkurā arhitektūras konkursa darbu atlasē!.. Treškārt, lasot tieši… Lasīt vairāk »