22. oktobrī pl. 18.00 Totaldobže mākslas centrā VEFā atklāj Nīderlandes mākslinieču
Džoisas fan den Berhas un Ninas Kopas izstāde Incomplete Landscape, kas apvienojot ainavu arhitektūras jomu un
fotogrāfiju, pievērš uzmanību Baltijas jūras piekrastes ainavu, tiecoties
atklāt to, kas nebija paredzēts zināšanai padomju laikā.
Ainavu arhitekte Džoisa fan den Berha (Joyce van den Berg) un arhitekte/fotogrāfe
Nina Kopa (Nina Kopp), trīs mēnešus
uzturoties Totaldobže mākslas centra rezidencē Rīgā, strādāja pie projekta Incomplete Landscape, kas tika uzsākts,
lai uzzinātu par «jauno» kaimiņu
Eiropas Savienībā — trīs
Baltijas valstu Igaunijas, Latvijas un Lietuvas, šodienu. Pētījuma uzmanības
centrā bija šo valstu jaunākā vēsture — padomju
okupācijas laiks no 1944. līdz 1991. gadam.
Abas autores meklēja un apkopoja informāciju
par minēto periodu pētot kartes — sākot no
augstākās slepenības topogrāfiskajām līdz pat jūras navigācijas kartēm, materiālus
iegūstot gan publiskajos, gan privātajos arhīvos. Mākslinieces strādāja arī ar
mentālo kartēšanu — vēstures
izpēti balstoties uz dažādu paaudžu cilvēku personīgo pieredzi un stāstiem.
Tika aptaujāti gan jaunieši, gan vecākās
paaudzes pārstāvji, kā arī personas, kuras minētajā periodā ieņēma augstus
amatus, un kas vēl līdz šim ir spiestas klusēt par tā laika notikumiem. Tas ir
pētījums par vēsturi, kas nekad līdz galam netiek izstāstīta.
Balstoties uz iegūto informāciju, mākslinieces, raugoties no sava skatu punkta,
varēja sākt salīdzināt vienu lietu ar otru, tulkot, atšifrēt tās un uzdot
jautājumu: «Kāda ir īstenība?».
Pētījuma galvenā
uzmanība veltīta Baltijas jūras piekrastes ainavai kā šo trīs valstu
vislielākajai vērtībai mūsdienās, un tās milzīgajai nozīmei sava stratēģiskā
izvietojuma dēļ Aukstā kara laikā, kad tā kalpoja par robežlīniju starp
Austrumiem un Rietumiem. Piekraste vēl aizvien ir saglabājusi
daudz padomju laika «piemiņas
liecību», kā dēļ tā var tikt skatīta trauma landscape koncepta ietvaros — kā ainava,
kas vēstures procesu rezultātā ieguvusi tādas iezīmes, kas no šodienas skatu
punkta tiek uztvertas kā apgrūtinājums un traucēklis.
Izstādē Totaldobže
mākslas centrā redzamās fotogrāfijas un jaunizveidotās kartes mēģina atbildēt
uz jautājumu «Kāda ir īstenība?». Kartes no
dažādiem skatu punktiem, atklāj to, kas padomju laikā nebija paredzēts zināšanai.
Tās ir mākslinieču radīta interpretācija par noteiktām Baltijas piekrastes
teritorijām, balstītas atrastajos neoficiālajos un oficiālajos materiālos, kā
arī dzirdētajos stāstos. Izstādē redzamās fotogrāfijas ir abstraktas interpretācijas
par seno, spēcīgi iesakņojušos vietējo tradīciju skaistumu, kas padomju laikā
galvenokārt tika glabātas noslēpumā un noklusētas.
Džoisa fan den Berha ar izcilību beigusi
Larenstein koledžu un Arhitektūras akadēmiju Amsterdamā. Māksliniece ieguva
starptautisku atzinību 2009. gadā, kad savā personālizstādē Neues Licht auf das Sperrgebiet Berlīnē,
iepazīstināja ar terminu trauma landscape.
Nina Kopa studējusi arhitektūru Hochschule
Darmštatē un beigusi Amsterdamas Fotoakadēmiju. Kā profesionālu arhitekti un
fotogrāfi viņu interesē telpa, un it īpaši urbānā telpa. Savos darbos dažādas
dzīves situācijas autore pārvērš citā realitātē, tās smalkā veidā izmainot/savērpjot
un savienojot ar izsmalcinātu humoru.
Pētījums veikts ar Fund BKVB (Amsterdama) un
Totaldobže Mākslas centra atbalstu.
Izstāde skatāma līdz 6. novembrim