a4d.lv

Nepareizi pieslēgšanās dati! Mēģini vēlreiz.

Aizmirsi paroli? | Reģistrēties


Inspira

Atjaunotais Motormuzejs

<< Projekti

Atjaunotais Motormuzejs

Atjaunotais Rīgas Motormuzejs Latvijas arhitektūras praksē rāda ne tik bieži sastopamu pieeju — pamatīgi uzlabojot un renovējot (no sākotnējā atlikusi tikai konstruktīvā struktūra — nesošās kolonnas, pārsegumi un kāpņutelpas) salīdzinoši nesenā pagātnē tapušu ēku, virsmērķis ir bijis maksimāli saglabāt  muzeja ēkas vēsturisko veidolu un funkcionāli telpisko uzbūvi.

Komentāri:

Miķelis: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 16:39]

Esmu diezgan bieži apmeklējis "veco" Motormuzeju, gan ar bērniem savā laikā, gan esot kādā laika sprīdī, kad paliek kāda lieka stunda, un vienkārši gribas pacilāt vecos spēkratus.

Tas kas ir zudis:

1. Gaisma - lai cik dīvaini neizklausītos, zudusi ir iekštelpu dienasgaisma. Esmu bijis visos vācu lielo autoražotāju muzejos un dienasgaismai ir milzīga loma veco spēkratu uztverē. Nekur auto netiek izstādīti puskrēslā, pusēnā vai pilnīgā tumsā. Tas ir Eleru pāra lielais fēlers, līdz ar to visu mūsu - autofanātu zaudējums.

2. Pašdarbnieciskums. Padomju pašdarbnieciskuma elpa ir zudusi uz neatgriešanos. Kapitālisms tevi noslauc jau pie kases, jo biļete maksā 10 EUR, salīdzinājumam Audi muzejā ar Ducati papildekspozīciju tā ir 3 EUR, BMW Welt ap 8 EUR.

3. Auto Union sudraba bulta. Pie mums atrodas kopija, bet neticamu darbību rezultātā vienīgais Auto Union oriģināls atrodas Ingolštatē - Audi muzejā. Neticami - iemainīt oriģinālu pret kopiju. Tas raksturo mūs kā nāciju - spožo tūtīšu cienītājus.

4. Kolekcija - daudzi skaisti eksemplāri ir vai nu pārdoti uz ārzemēm, vai glabājas kur citur. Muzejs pēc izstādītā vērtības nedavelk līdz 1000 vietai pasaulē, plus tam visam papildus parādījušies Latvijas laika radioaparāti un citi pirms 80 gadiem lietoti grabuļi. Būtu interesanti zināt, cik izmaksāja ekspozīcijas izveidošana, jo lai piešķirtu vērtību mazvērtīgām lietām, tas nebūs lēti. Vienīgie līmenī esošie eksemplāri ir Rodes restaurētie divi Mercedesi, viss pārējais - nu piedodiet...

5. Kāpņu mezgla piebūve. Izejot no izstāžu zāles - blieziens pa acīm - baltā krāsā un dienasgaismas veidolā. Kontrasts. Vieta, kur varbūt neviens netraucēja arhitektus.

Līdz ar to, šķiet zudis tas pateicīgā pietāte pret eksponātiem, kas raksturoja postmoderno būvi un izcēla auto, zuduši paši auto un kā galvenais eksponāts tiek piedāvāts Auto union kopijas izskatā. Slikti, ļoti slikti.

Par veiksmēm:

1. Arhitektu darbs padarīts godam, funkcionāli viss darbojas, tikai vai nevajadzēja pieaicināt pašu autoru V.Valgumu komandā. Iedomājaties situāciju - kad Jūs vēl dzīvi, veselības pilni, - bet citi autori darbojas ap Jūsu darbu. Lielās līnijā no proporcijām, dalījumiem nekas nav zudis, bet varbūt Viktors būtu ko šodien darījis pavisam savādāk? Skatīties uz to kā tavs "bērns" iegūst ūdeļādas kažoku, pelna uz kaut kādām pārtikas produktu izplatītāju konferencēm, nav diez ko iedvesmojoši.

2. Ieejas mezgla risinājums funkcionāli man šķiet perfekts.

3. Izeja no muzeja caur veikalu - aprobēts risinājums, bet rietumvalstīs tas notiek daudz diskrētāk, - Tu to nemaz nepamani.

4. Pagraba telpas ir kā ieguvums, un var redzēt, ka arhitekti ir piestrādājuši, bet atkal ekspozīcija atgādina lauku darboņu šurumburumu, - pilnīgākā haltūra ar 3 savārstījuma epizodēm un falšajiem logiem. Uz Rietumeiropas muzeju fona - tizli un neprofesionāli.

5. Neticu, ka arhitektiem nebija ideju kā paplašināt muzeju, izmantojot piebraucamo ceļu zem tiltiņa nosacītā pagraba līmenī. Tas arī būtu jēdzīgākais risinājums, kur auto eksponēt dienasgaismā. Varbūt nākotnē?

Man nav ko pārmest arhitektiem, iespēju robežās viss izdarīts kvalitatīvi, bet ir milzīgas iebildes pret H2E darbu - naudas pelnīšana ne vienmēr nāk par labu radošumam, - motormuzejam, ja tas grib būt pamanāms - jāmaina gan ekspozīcija, gan tās iekārtojums - un galvenais - nevienu pasaulē neinteresē kopijas, replikas, - bet interesē īsta manta un kvalitatīva restaurācija ( žiguļi, moskviči, zimi un čaikas ir sliktais tonis, - rietumu izstrādājumu kopijas nevis kaut kāds sasniegums ). To var attiecināt arī uz mūsu Rātslaukumu un apbūvi ap to.


bb: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 17:10]

Par Auto Union

Kāda jēga, ja mums būtu palikusi tā lūžņu čupa, kuru nevaram atjaunot, jo tas maksātu miljonus! Lai tik stāv un rūsē tālāk?

Vēsture Eiropai ir kopīga. Audi atgrieza krievu nolaupīto vēsturi, tas viņiem ir svarīgi. Mēs saņēmām lielisku muzeja eksponātu, kas arī ir vēsturisks.

Eiropa, t.i. mēs visi ieguvām gan vēsturisko auto, gan lielisku eksponātu muzejam.

Var jau domāt tikai savas sētas robežās, bet tad nebūs nekādas attīstības.


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 17:52]

Gribētu gan dzīvot pie jefiņiem, kuriem var ieskapēt kopijas. Ai kā varētu uzvārīties! Auto Union bija unikāls eksemplārs, kurš saglabājies tikai viens. pasaulē, tikai viens. VIENS. Tirgus vērtība - nenosakāma, visdrīzāk 20-30 Mio EUR, par šo naudu varētu uzcelt jaunu plašu Motormuzeju. Mēs ieguvām nevis vēsturisko auto, bet kopiju, kuras dēļ neviens kolekcionārs uz Rīgu nebrauks un uz muzeju neies. Nevienu neinteresē Porsche replikas. Tā lūžņu čupa šobrīd izstādīta Audi muzejā centrālā vietā, jo vācieši saprot Auto Union vērtību.

Var jau protams būt par tūdaliņiem, bet tad nebrīnamies, ka par mums visi smejas. Jo šī maiņa - oriģinālais Auto Union pret kopiju ar oriģinālo stūri parāda visu mūsu latviešu domāšanas traģismu - mums labāk stikla krelles, mums lūdzu lai spīd, lai izskatās kā jauns un tādā garā gāzējam tik tālāk - Melngalvju nams - kopija, koka arhitektūra? - da nosvilinām labāk, ko ta mocīsies, pašiem uzprojektēt modernās mākslas muzeju? - da ko jūs - mums vajag lai "spīd", lai ir vārds, ko ta mēs paši, vajag uzprojektēt piebūvi LNMM? - pag, pag, mums vajag li viss ir zeltā, lai spīd kā Faberžē Ola un lai apjoms neparādās - Neimanis saproties, zināja čalis ko darīt.

Smalki.

Esam smalku ļaužu.

Pilna Rīga ar X5, kuros rullē celtnieki.

Ekselenti.

Auto Union?

Lūžņu čupa, dodiet mums ko spīdīgu!


Doktors PAcients: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 19:11]

Draudziņ, vai Tu vispār zini, par kādu naudu sākotnējais muzejs tika uzbūvēts? Par Audi oriģināla. Ja Latvijai būtu turējusies pie tās "Lūžņu čupas", nebūtu muzeja... Kas ir labāk?


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 20:56]

Tu kaut ko jauc, vai nu šeptes nemāki vest. Sākotnējais muzejs uzcelts par PSRS finansējumu - Valsts celtniecības ministrija - tā to sauca. Dīls ar Auto Union noticis jau LR laikā. Daudzi kolekcionāri PSRS laikā brauca un piedāvāja uzcelt muzeju, bet AAK atteicās, jo saprata, ka Auto Union ir vairāk vērts.

Lūžņu čupiņas konkrētā tirgus vērtība ir ap 20-30 Mio EUR, var gadīties, ka auto būtu dārgākais pasaulē, ja to izliktu izsolē, to ir teikuši daudzi kolekcionāri.

Tā kā nevajag - palasi Kulberga memuārus!


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [02/05/2017 21:15]

Grāmata Senie spēkrati Rīgas Motormuzejā. Rīga 2006.gads.

59.lpp. Viens no Motormuzeja unikālākajiem eksponātiem ir kalnu sacīkšu automobilis Auto-Union. Lai to iegūtu savās kolekcijās, vairāki rietumu seno spēkratu entuziasti savulaik bija gatavi Latvijā uzbūvēt pat auto muzeju. Šis ir viens no diviem speciāli kalnu sacīkstēm izgatavotājiem automobiļiem, kura konstrukcijā ir sacīkšu Auto Union D tipa šasija un F.Poršes 6 litru V-16 cilindru C tipa kompresormotors.

Sadarbībā ar Audi AG auto restaurēja 1996-1999 Croswaite&Gardiner darbnīcā Anglijā.

utt.

Tātad - pairsām nenovērtējamu oriģinālu sava letiņu stulbuma dēļ. Lētticības un neprofesionalitātes dēļ.


Arča: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [03/05/2017 02:09]

Krievi vāciešiem to autiņu nozaga pēc kara un Kulbergs to atdeva atpakaļ likumīgajiem īpašniekiem. Vai rindas pie kasēm būtu garākas, ja uz podesta stavētu orģinālās paliekas no no AU? Diezvai mēs letiņi tādu vērienīgu pasākumu (restaurēšanu) varētu pacelt.


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [03/05/2017 08:58]

Nu ,protams, mēs letiņi neko nevaram - esam pliekanbikši. Mēs varam Lielajām Mammām pie rociņām turēties un saldējumu diedelēt.

Krievi nenozaga, tās bija reparācijas, par vāciešu nodarīto PSRS tautsaimniecībai vai Lebensraum paplašināšanu. Savukārt tagad tādas maksās Krievija par nodarīto Ukrainā.

Tā kā tiesības uz Auto Union bija pilnīgas. Rindas būtu garākas, jo oriģināls, nerestaurēts auto IR VĒRTĪBA. Savukārt precīzi izgatavota replika maksā kapeikas un nevienu kolekcionāru neinteresē. Tā tas ir arī ar arhitektūru - vērtīgs ir oriģinālais darbs - nevis replika vai nekvalitatīva kopija. To mēs spožo tūtiņu cienītāji nesaprotam.

Ko darīt? Iezeltam visu. Lai spīd. Spīdolai patiks.


Arča: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [03/05/2017 13:25]

Nu gluži replika jau AU nav.

Viņam ir orģinālās detaļas (rāmis, motors, kārba..), kuras dabūjušas "kapitalku".

Visas šīs modelēšanas/donorēšanas lietas ir normāla prakse un tā arī restaurācija notiek. Ja arī šim AU ir tikai 10% orģinālo detaļu, tad nevajag to noniecināt un saukt par īstu repliku.


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [03/05/2017 14:05]

Motors nebija remontējams ( jo ZILā bija piebeigts ar parasto padomju degvielu speciālās sacīkšu vietā ) un tika izgatavots no jauna ( oriģināls atrodas Ingolštatē ) visas oriģinālās detaļas kuras bija saglabājušās atrodas Ingolštadtē - rāmis ar visiem numuriem, spārni utt. Latvijā no oriģināla ir tikai stūre, jeb 1%.


Arča: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [03/05/2017 14:33]

Izklausies pārliecināts, tad laikam jau tā arī ir. :)


Kaspars: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [06/05/2017 12:25]

Eh, skumji Miķeli, skumji...

Sākam rakstīt par tēmām, kuras liekas, ka zinam, bet sanāk tikai tāds delfu komentāru līmenis.

Un spārni? Tiešām? Tiešām? Tu to auto laikam pat bildēs neesi redzējis,

lai arī kāda gan tam nozīme, jo raksts jau vispār bija par ēkas pārbūvi.

Skumji...


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [06/05/2017 20:21]

Kā reiz esmu redzējis abus, to kas Ingolštatē un to kas Rīgā, ja Rīgas laistās kā spīdīga ola, tad Ingolštates ir ar visu patinu un īsts. Esmu jautājis galvenajam Motormuzeja krājuma glabātājam - kādēļ tā - un viņš tikai raustīja plecus un atzinās ka ir bijis pret restaurāciju Vācijā, iebildis, jo acīmredzot nojautis rezultātu. Tā kā draugs nevajag uzbraukt, ja pats neesi redzējis abus autiņus, bet aizšaut uz Vāciju un ieraudzīt oriģinālu ar oriģinālo restaurēto korpusu, un tur atšķirībā no Rīgas, var iekūkoties arī auto spartiskajā kokpitā, kur viss ir īsts, nevis kā Rīgā - replika.


Miķelis: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [06/05/2017 21:55]

Skumji ir tas, ka zem daudziem nikiem startē viena persona, kurai nav ne mazākās jēgas par vēsturiskiem auto, bet kura labi uzķērusi zemtekstu - oriģināls pret repliku.

Esmu dažus auto atrestaurējis, ar visiem vēsturisko auto sertifikātiem.

Spārni? Tiešām?

Tas ko maina, ja labākai domas izteikšanai lieto šodien saprotamus apzīmējumus?

Jebšu man vajadzētu arhitektūras portālā lietot tehniskus apzīmējumus, kurus neviens nesaprot?

Komentāru varonis - Auto Union kā reizi lietots ar zemtekstu - oriģinālā postmodernā ēka pret repliku. Tu taču neesi tik plakans un uzķēri?

Zaporožeci, ir man tāds blogs, arī par ēkām.

Pieleca?


NAV VIENALGA: Re: Par veiksmēm un neveiksmēm: [09/05/2017 11:18]

Miķeli, tas ir tikai auto! Pasaulē nekas nemainītos, ja tā nebūtu bijis! Iztiksim bez nepamatotiem kultiem!


Atis: MM&CSDD [05/05/2017 16:48]

Sakarā iepriekš komentēto un piekrišanu tam, ka "pēdējā" laikā (neņemos apzīmēt šī laika sākumu) nostiprinās tendence lētu materiālu pielietošanā celtnes un pārējās telpiskās vides, saucamā, skaistuma veidošanā, iedomājos par to, ka manu nervu mazliet kairina tas, ka par Motormuzeja un Csdd celtnēm runā kā par atsevišķiem vienumiem. Tie, protams, ir atsevišķi objekti un kāds pat nominēts balvai, un kaut kur arhitektūras aprakstos minēts, ka jaunā Csdd ēka telpiski izcili piekļaujas un saistās ar Motormuzeja ēku, un vispār ir lielisks objekts. Bet līdzīgi kā citām balvu gūstošām celtnēm, iztrūkst padziļināts konteksts ar apkārtni (gan fizisko gan mentālo). Es negribu teikt, ka celtne ir slaikta un, ka nevajadzētu nomināciju/balvu-vai-atzinību, bet aicinātu domāt par telpisko vērtību kontekstu katrā noteiktā vietā (Varbūt vajadzētu telpiskā konteksta nomināciju kādai balvai). Manuprāt Motormuzejs BIJA lielisks objekts tieši savā telpiskajā novietojumā un celtnes materiālu atspoguļojumā). To es nevaru teikt tagad, kad tas skaisti atjaunots un pievienots Csdd objekts. Kāpēc? Tur es savā fiksajā telpiskās analīzes pārdomu pamatkursā uzdodu pāris pamata jautājumus vienu pēc otra: "Vai Mežciemā (un kāpēc tieši tur galu galā) ir vietas trūkums, ka tieši Motormuzejam blakus jānovieto vēl viena celtne ar respektējoši neitrālu aklo pusi) (atbilde -NĒ)? Vai Motrmuzejs tagad izskatās telpiski neveikli, stāvēdams kopā ar Csdd ēku (JĀ)? Kāpēc telpsiki atstatus novietotam monumentam blakus jānoliek vēl kaut kas (nu labi, tur tagad arī ir tas Audi centrs)?" Par šiem jautājumiem es tālāk netieku, jo tie negatīvi atbildējuši prasītajam. Tieši tāpat es nevaru teikt jebkuram citam arhitektūras balvu ieguvušam objektam: "No sirds apsveicu", ja tas kontrastā ir ar apkārtni un kaut kādā veidā izjauc kompozīciju (protams, ja kontrasts nav bijis arhitekta izvirzīts mērķis telpiskai diskusijai). Protams, ir daudz ekstrēmāku gadījumu kā šis, bet tieši šis arī aizkustināja manas jūtas, jo skolnieka gados Motormuzejs bija nostājies atmiņā kā pelēks bijību raisošs piemineklis (vispār jau par telpisko atmiņu krājumu un vietas identitāti var runāt atsevišķi).

Tādas garas pārdomas īsā kopsavilkumā. Galvenais kā šāda tendence bieži novērojama Rīgas apbūvē.


Ingurds Lazdiņš viedoklis [06/05/2017 20:10]

Domāju, ka šis projekts varēja nebūt gada skates nominantos, un pilnīgi noteikti - ne virzīts līderos - lai man piedod Arnis un co, visu cieņu.

Tas vairāku iemeslu pēc:

1. jo acīm redzami ir tas, ka budžets bijis teju neierobežots, kā rezultātā teju neapvaldīta ir palikusi vēme izteikties sarežģīti, spoži un mūsdienīgi grezni un, jā, stilīgi (Tāpēc g. skatē laikam pat pamatotāk būtu vērtēt darbus vispār pa relatīvo izmaksu grupām un to atbilstības uzstādītajam mērķim!) 2. jo valsts institūcijas objektam, ēkai pēc definīcijas nebūtu tik uzkrītoši jāpārsniedz caurmēra citu valsts iestāžu tā brīža ekskluzivitātes un "futūristiskuma" līmenis, arī - ne jāšokē vai jāizklaidē tauta, potenciālie apmeklētāji. Nav jau nekāda privātā vai komercfirma! (Tā vietā, piemēram, teh. apskates jaunbūve Mūkusalas ielā varētu būt kā reizi laba kompromisa piemērs, un arī labāk saderētu ar MM sākotnējo noskaņu un stilistiku.) 3. Ja runājam par abu apjomu kompozīciju, ja tā var teikt, tad pārsteidzoša ir tā, tomēr, konkurences un sāncensības sajūta, ko nevar nesajust - piebūves spožums un komplicētība pret galvenā apjoma nozīmīgumu, dominējošo pozīciju un atturīgo eleganci, ko tomēr, turklāt, nav iespējams pārspēt. (Šeit būtu vietā paasīt arī Ata komentāru iepriekš par vietas (ne)izvēli un lietderību vispār.) Acīmredzami neatbildēts un neatrisināts ir palicis jautājums par redzamo substanču sakarībām - kas kam pakārtots, kāpēc blakus, kāda tam visam un vai vispār nolasāma ir funkcionālā jēga, kas tomēr varētu taču parādīties arī apjomu kompozīcijā... bet nē. 4. Par pašas esošās ēkas rekonstrukciju (vai tomēr pārbūvi??) - uzskatu, ka šāda veida fasāžu apdares vingrinājumi ar jebkādām moderno stikloto fasāžu sistēmām gandrīz bez izņēmuma nodara zaudējumu pašam vēsturiskajam, autentiskajam artefaktam. Žēl, ja arī no tā neizdodas atturēties. (Te gribētos atgādināt parunu: Vai zini, ar ko atšķiras īstas, augstākās klases modeles, supermodeles, no visām pārējām "meitenēm"? Ar to, ko viņas nedara. (punkts)) Šajā ziņā rets, bet ne vienīgais, kaut cik ideālam pietuvinātais rekonstrukcijas piemērs varētu būt Dailes teātra vitrīnu nomaiņa - ir nepamanīsi, ja nezināsi, un baisi pat iedomāties, kā būtu, ja ne tā, ja savādāk... 5. Šajā pat sakarā - vai tieši tas, šī vēlme "apdarīt" un pārveidot, varētu varbūt būt tas galvenais iemesls, kāpēc autoru sarakstā neredzam arī paša Motormuzeja vēsturiskās ēkas autoru (V.V.)?... Bet žēl. Noteikti nav tas vēlamākais notikumu attīstības scenārijs, kur nu vēl piemērs, un vēsturiskā pelēkā, ar logu reljefu un tonālajām atšķirībām MM ēka man noteikti patika labāk, un būtu to gribējies redzēt arī pāri laikiem. 6. PS. Nokļūšana gandrīz baltajā, gaišajā, atklātajā (arī jau augstāk pieminētajā) iekšpagalma kāpņu telpā bija vairāk ne kā šoks. Visādā ziņā, un arī reāli fiziski sāpīga acīm. Kā tas varēja atgadīties???

Pie iekštelpu izveidojuma šoreiz sīkāk nepakavēšos, bet... man arī nāvīgi pietrūka dabiskā virsgaisma iekštelpā. Saprotu arī, ka tā varēja izrādīties pretrunā un nevēlama kādai konkrētajai muzeja ekspozīcijas izveidojuma koncepcijai...

Tad, lūk, nobeiguma vietā - acīm redzot, arhitektūras vērtības un vērtējuma (neatņemams) kritērijs ir arī morāli ētiskā skala, un, jo īpaši, zināmā valsts (ne)attīstītības un vispārēja trūkuma pakāpē - varbūt pat ļoti. To nevar ignorēt, un tā ir (vai nav) laba stila (lasi - gaumes) neatņemama sastāvdaļa. Diemžēl tā.

LAS Gada skates sakarā tāpēc vienmēr svarīgi domāt arī par to, kādu "ziņu" katrs konkrētais objekts, tā vērtējums un kaut vai tikai "izvirzījums" vērtēšanai nes sabiedrībai, kādu Arhitektūras tēlu un priekšstatus līdz ar to veidojam.

Lūdzu, šo neuztvert personiski, bet vien kā mēģinājumu arhitektūras analītiskā kritikā vai kritiskajā analīzē un manu personisko viedokli. Mazākuma viedokli, tā teikt. Kā jau ierasts.


Miķelis: Re: viedoklis [06/05/2017 21:39]

Precīzi, Ingurd!

Motormuzejam ir vairāki problēmpunkti.

1. Ētiskā. Autors postmodernajam risinājumam ir dzīvs un prasījās kaut vai neformāla saruna. Bet varbūt tā notikusi.

2. Ekspozīcija. Un mans komentārs par Auto Union oriģinālu un repliku ietver arī zemtekstu saistībā ar ēku. Tāpēc jau spēlē iesaistījās DP.

3. Jaunā un vecā jaunā apjoma saspēle. Var protams diskutēt, bet varbūt nav nemaz slikti ja ir divu līdzvērtīgu apjomu balanss.

4. Nauda. Ja CSDD ņem naudu par auto, kuri nekustās, bet stāv sētmalēs un to nosauc par ceļu ekspluatācijas nodokli ( kaut auto bez TA nevar piedalīties satiksmē ), tad rekonstrukcijā iegāztais līdzekļu apjoms nepārsteidz. Arhitekti gan šajā gadījumā ir bez vainas, man šķiet. Jo CSDD plikās Fibo sienas visā Latvijā rāda, ka ar taupību viss kārtībā.

5. Apzaļumojums. Tā īsti pa gadu nekas uzaudzis nav ne pie jaunā, ne vecā apjoma. Dārzniekiem laikam kleinas rokas.

6. Dienas gaisma. Pie retro auto apskates obligāta. Tāda ir Mercedes-Benz muzejā, BMW Welt, Audi muzejā, Porsche muzejā biju vakara stundās, tur bija šķiet tonēti logi, tā kā nepateikšu.


Miķelis: Re: viedoklis [07/05/2017 12:49]

No otras puses autopasaulē eksistē ekskluzīvais Porsche 911 Singer, kur no 911 palikusi tikai virsbūve un ārējais veidols, visa šasija, dzinējs un elektronika atbilst mūsdienu sacīkšu auto prasībām. Amerikāņi kaut ko līdzīgu izdarījuši arī ar Ford Bronco. Iegūglējiet.

Var teikt ka šis ir gadījums, kad Motormuzeja ēka pacelta citā līmenī. Jautājums tomēr paliek - vai nevajadzēja restaurēt oriģinālu?


Ilze Martinsone: Savi varoņi [08/05/2017 11:19]

Neesmu “zīmolu” arhitektūras piekritēja – CSDD piebūvi var uzskatīt par tādu – un tomēr. Cik kontekstuāli bija latviešu arhitektu priekšlikumi Latvijas Nacionālā mākslas muzeja konkursā? Varbūt simptomātiska ir leišu uzvara, kura vietējos arhitektus, šķiet, nepamierināja? Vai visus apmierinošs konteksts ir iespējams?

Kāda vispār ir arhitektu tolerance pret citu autoru veikumu – gan dzīvo, gan aizgājušo, un pret ēku kā stilistisku vienību? Gunārs Birkerts izteica sašutumu par savas bankas pārbūvi, ar viņu nesaskaņojot, tomēr Okupācijas muzeja sakarā runāt ar Lūsi-Grīnbergu meistaram nebija ienācis prātā. Tostarp vai autortiesības ir attaisnojums ēkas arhitektoniskai postīšanai? Lūša-Grīnberga muzeja pārbūves iecere bija trīskārt trakāka par Birkerta ideju. Kino “Pionieri” Juris Pētersons sabojāja pats; kliegšana par hrestomātiska objekta plānoto nojaukšanu izpaliek.

Latvijas arhitekti izslavēti kā smalku rekonstrukciju meistari, par ko it kā liecina Gada balvas, tostarp nejēdzības klusi aizrullē. Vai Šēnberga Daudziņas vidusskolas lētā pārbūve, sarkano ķieģeli imitējot riebīgi krāsotā apmetumā ir atzīstama? Zaubes ielā uz Paula Kalniņa stilīgās funkcionālisma savrupmājas jumta nupat tiek stutēta stiklojumu čupa! Ušakovs slavē Dzemdību nama siltināšanu, mēs sēri skatāmies uz zaudēto vides kontekstu, bet atrodas arhitekti, kas to paveic. Iestājos par arhitekta vārdu uz ēkas sienas, savi varoņi jāzina! Un, ja kas, Dailes teātra rekonstrukcijas laikā tika izmainīts logu dalījuma ritms – viens no arhitektūras nozīmīgiem elementiem.

Visbeidzot Auto Union sakarā. Tā kā mans tēvs ir viens no kluba vecbiedriem, procesam esmu sekojusi kopš bērnības. Pilnībā pievienojos Miķelim.


Miķelis: Arnim [08/05/2017 16:19]

Diskusijas rezultātā izkristalizējas diezgan svarīgi jautājumi:

1. VV. Bija diskusija ar autoru vai nē?

2. Porsche 911 restaurācija vai Porsche 911 Singer? Kurā darba stadijā tika pieņemts lēmums? Vai pašam bija šaubas kurā virzienā iet?

3. Divu apjomu balanss. Varbūt bija iespēja jauno apjomu "placināt"? Tādejādi neradot konkurenci savā starpā. CSDD tā sakot - vairāk pie zemes, prom no Vitra izstrādājumiem, lai par bedrēm vairāk domā, kas tieši ietekmē ceļu drošību. Citādi braucam kā pa vecmāmiņas veļas dēli, kaut maksājam katru gadu bargu naudu.

4. Ekspozīcija. Vācijā ar to tiek galā arhitekti, jo auto lielums, hronoloģija, funkcionālā pēctecība to arī veido. Plus daži interaktīvi stendi. Kas mums pa galvu maisās, ka jārīko teātra izrāde ar aptumšināšanu skatītāju zālē? Jūs taču varējāt to visu paveikt daudz labāk par H2E un galvenais - no tā iegūtu funkcija, kas ir neatņemama auto muzeja sastāvdaļa.

5. Sakrālā Auto Union vietā uz galvenā altāra plastmasas kauli. OK. Sēta riņķī, lai nezinātājam nerodas šaubas. Lai nesajūt plastmasīgumu savās plaukstās. Bet auto svētceļnieki jau sāk apjukt. Īstie kauli brīvi piejami Ingolštatē, var pat aptaustīt. Ir kāds info, kāpēc esam šķīrušies no 30 Mio EUR un vērtīgākā auto Latvijā?

6. Restaurācijas darbnīcas. Tām vajadzēja minimums dubultoties, jo restaurācijas meistari ir izcili. Bet tā nav. Kāpēc?

7. Vai esi apmierināts ar rezultātu?

P.S. Uztver visu kā saprātīgu kritiku, jo bez arhitektūras kritikas nav attīstības. Bez attīstības nav pilnveidošanās. Bez pilnveidošanas nav Meistardarba.


Arnis Kleinbergs Arnis atbild [10/05/2017 22:26]

1. CSDD un RMM projekta beigu fāzē biju aizgājis pie Viktora Valguma un iepazīstināju viņu ar ieceri - jaunā kompleksa ietvaros, atjaunot un saglabāt muzeja ēku iespējami tuvu oriģinālam. Viņš bija viens no pirmajiem, kuru paaicinājām uz objektu būvdarbu nobeiguma stadijā. Cita veida kontaktu šī projekta kontekstā mums nav bijis.

2. Pašam šaubu nebija. Restaurāciju šī vārda klasiskajā izpratnē pat neapspriedām, jo ēkas fiziskais nolietojums tika novērtēts kā ļoti nopietns – metāla apšuvums izbalējis, vietām korodējis, ārsienās dažviet vispār nebija izolācijas, logi, virsgaismas un stiklotās fasāžu sistēmas kritiskā stāvoklī, tekošs jumts utt., nerunājot nemaz par inženiersistēmu vispārējo krahu. Arī, lai sasniegtu atbilstību šodienas energoefektivitātes prasībām, ēkas čaula tika pilnībā nomainīta, tomēr – neiejaucoties apjoma arhitektūrā, saglabājot fasādes dalījumu, apdarei izmantojot gandrīz identisku metāla lokšņu profilu, pēc siltināšanas apmūrējot sienas ar tās pašas LODES ķieģeli, tiesa, nedaudz fakturētu u.tml. Nedaudzās izmaiņas un jaunievedumi minēti aprakstā.

3. Tas noteikti nebija arhitektu lolots sapnis kaut ko uzbūvēt blakus/priekšā Motormuzejam, bet tas bija uzstādījums, kurš zināmā mērā radies objektīvu apstākļu ietekmē, kad Satiksmes ministrija savā pārziņā esošā un bankrotējušā muzeja glābšanai izvēlējās to apvienot ar CSDD, kaut arī direkcijai tajā brīdī jau bija saskaņots skiču projekts ēkas paplašināšanai Miera ielā. Starp citu, sākotnējā ideja bija iestādi daļēji izvietot muzeja telpās un papildus nepieciešamo platību piebūves veidā attīstīt Eizenšteina ielas virzienā. Īsāk sakot, zemes pleķītis, kur uzcelta jaunā ēka ir tik liels, cik tas ir, un to vēl samazināja autoru centieni maksimāli atkāpties no vēsturiskā apjoma. Citas jaunbūvei piemērotas vietas šajā gruntsgabalā nav, un programma ar visiem kvadrātmetriem bija ļoti konkrēta, kas arī rezultātā noteica ēkas augstumu. Nedomāju, ka piezemēts, bet izplūdis apjoms būtu labāks risinājums.

4. Ceturtajā jautājumā sajūtama provokatīva nots, un par sodu tas paliks bez atbildes. Tomēr, vispārinot šo tēmu, es piekrītu, ka diezgan radikāli, bet arī apzināti ir izmainīts muzeja ekspozīcijas raksturs. Cik man zināms, tad ieturētais virziens uz apmeklētāju loka paplašināšanu, jeb ģimeņu pārvilināšanu no lielveikaliem, ir nesis konkrētus augļus – viesu skaits ar uzviju pārsniedz visoptimistiskākās prognozes, un nav arī dzirdēts par īsteno automīļu protestiem. Ekonomiskais aspekts ir īpaši svarīgs, ja valsts iestāde ar aizņemtu naudu tiek iesaistīta kādā neordinārā pasākumā.

5. Par Auto Union, šķiet, ir kāds Miķelis, kurš zina visvairāk. Tomēr nav izprotams, kāpēc pats muzejs jau no pašiem pirmsākumiem šo bezvērtīgo plastmasas kaulu čupu liek goda vietā un cenšas visus piemuļķot. Paldies par acu atvēršanu!

6. Ja netic hrestomātiskajam apgalvojumam, ka zemeslodes iekšpusē ir vēl viena daudzkārt lielāka lode, tad platības papildus darbnīcām atliek meklēt citviet.

7. Vai esi apmierināts ar jautājumu?

P.S. Vēl daži sīkumiņi.

Vienkāršākais veids kā uzzināt ar ko nodarbojas CSDD ir ieskatīties viņu mājas lapā, un tad kļūs skaidrāks arī ko viņi nedara – ceļus nelabo, policijas funkcijas nepilda, nodokļus nepatur. Valsts tikai izmanto iestādes perfekti sakārtoto sistēmu, lai iekasētu savas nodevas un soda naudas.

Pilnībā piekrītu Laura teiktajam, ka absolūti nekorekti salīdzināt RMM ar lielo zīmolu sponsorētajiem reklāmas pasākumiem, kuros, starp citu, jūtama nopietna auto un arhitektūras sacensība un ne vienmēr par labu pirmajiem. Lielas veco auto mīlestības pārņemtajiem drīzāk iesaku apmeklēt Bugatti Mulhouse muzeju Francijā (brīnos, ka tas ir palicis Miķeļa nepieminēts) – vērienīgāko/plašāko/bagātāko pasaules retro automobiļu muzeju, kura iekārtojuma koncepcija netieši atgādina Motormuzeja sākotnējo ekspozīciju, tikai attiecībā – zilonis : skudra. Ja, kas, tad tuvu ne visas kādreizējās rūpnīcas cehos izkārtotās bezgalīgās auto rindas bauda dienas gaismu.

Nobeidzot atbildēšanu, jāatzīst, ka tagad aptumšotās zāles interjers, tīri arhitektoniski, tiešām ir zaudējis nozīmīgu daļu sava šarma, gaismas un viegluma. No otras puses, varam uz to raudzīties arī optimistiski – viss izdarīts tā, lai salīdzinoši viegli varētu atgriezties.


Miķelis: Re: Arnis atbild [10/05/2017 23:58]

Paldies par korektajām atbildēm.

CSDD tika dots uzdevums palielināt ieņēmumus un tehniskajās apskatēs katru otro sāka mest ārā ( pārbaudīta info ). Skaidrs ka ar elektroslaucamajām iekārtām un slaukšanas karuseli izslaukumi palielinās pat no parastajām Latvijas brunaļām. Raugoties cik CSDD iegāž Biķernieku trasē, vienbrīd sāk šķist vai CSDD nevajadzētu uzdāvināt visus Latvijas ceļus;-).

Personīgi es būtu domājis vai tomēr nerestaurēt Porsche 911, jo no postmodernisma tas faktiski ir spilgtākais arhitektūras darbs Latvijā. Bet atzīšos, man patīk kā iznācis Porsche 911 Singer, vienīgi salonā tumšs, Eleri visas lampiņas izskrūvējuši.

Taisnība jau par lielajiem auto zīmoliem ir, esam kā tādi blusas, - Latvijas laikā gan ko montējām uz vietas, cara laikā bija Russo Balt, šodien Oscar, PSRS laikā RAF. Skaties - veidojas kāda pēctecība, bet ieejot muzejā no shēmas Russo Balt - Ford Vairogs - RAF - Oscar ne vēsts. Tā vietā viss kas cits, - līdz ar to nav saprotams veiksmes stāsts. Drīzāk, vilšanās. Kad apmeklēju muzeju, tur rosījās kaut kādi pārtikas tirgotāji un stūma pēc konferences aiz vaigiem kanapē. Kombinācijā ar Auto Union mulāžu uz postamenta un Staļina vaska lelli, nebija forši.

Jūsu paveiktais ir tiešām kvalitatīva rekonstrukcija. Nu jā, tā baltā kāpņu telpa šobrīd disonē, bet brīdī kad izmetīs ārā visus radio krāmus, scenogrāfiju ar daudzstāvenēm, un bērniem atļaus iesēsties Auto Union un nobildēties, būs OK.

Par Bugatti paldies. Pagaidām apmeklēju Fāterlandes muzejus, jo vāciešiem oldtaimeri un youngtaimeri ir lielā cieņā un to vietu un meššu ir daudz.

Veiksmi nākamajos darbos!

P.S. Porsche 911 Singer, starp citu, ir ļooooti labs aparāts. Tev piestāvētu!


Lauris: Atšķirīgs viedoklis [10/05/2017 18:13]

Nopietni?

Es lasu un nespēju noticēt, ka par arhitektūru te ir mazāk nekā 10% (turklāt "šo vajadzētu plakanāku" līmenī), viss pārējais - gaušanās par "atrasts nav zagts" auto. Tad nu neraudam tagad par pēc okupācijas izvestajām rūpnīcu iekārtām. Un tā arī neviens no šeit rakstījušajiem nespēj droši atbildēt, kas un kā ir noticis, kas un kam ko ir pārdevis - ''Ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat''. Pierādiet, tad ticēšu.

Uzskatu, ka kopumā darbs ir atzīstams par veiksmes stāstu - tas ir viens no mūsdienīgākajiem muzejiem Rīgā, pietiekami elegants, lakonisks, ievērota detaļu kultūra. Varbūt auto feinšmekeriem ir par pliekanu ekspozīcija? Bet nu Mākslas muzejā mēs tomēr nesūdzamies, ka Picasso tā kā pietrūkst.. Un nevajag salīdzināt ar Audi, BMV un Porsche, jo neesmu vēl redzējis auto ar RMM zīmi, kas to visu sponsorētu kā papildus reklāmu savam produktam.

Plus - pilsētbūvnieciski veidojas komplekss ar CSDD, motormuzeju un Biķernieku trasi. Tie saskan tematiski un vismaz vienā no Rīgas mikrorajoniem veidojas mūsdienīgs izklaides/kultūras objektu kopums nevis kārtējais RIMI/MAXIMA.

Biju, samaksāju, patika, ieteikšu arī citiem.


Miķelis: Re: Atšķirīgs viedoklis [10/05/2017 19:09]

Tiešām? Tik traki, ka pašiem jāslavē?

Veiksmes stāsts?

Kā reizi par arhitektūru komentāros ir visi 90%. Tikai nu protams, latvietis-parastais-jaunais jau zemtekstus nesaprot. Man šķiet, ka latvietis-parastais-jaunais arī nekur nemaz negrib braukt, neko salīdzināt, neko zināt. Tepat Sūnu ciemā viss ir brīnišķi, spiegt par sevi ir dzīves norma. Pie mums viss labi. Guļam, snaužam, nu un lokalizējamies. Un nevajag mūsu arhitektūru nearko salīdzināt, vai ne?

Mēs te karotes aiz mākoņiem aizspraužam un dzīvojam kā nieres taukos. Pilsētbūvnieciski? Tiešām? Veidojas komplekss? Jebšu jau sen izveidots, kādos 70.-80.gados ar visu trasi.

Un muzejs? Tas kas Motormuzejs. Nebija jau 1989.gadā atklāts?

Vieglais šļūciens komentāros, pasitiens pa plecu autoram, foto instagramā un twitterī un šots kādā bārā. Tagad tādā stilā viss notiek. Visi sitam viens otram pa plecu. Latviešu arhitektūras attīstības platais ceļš.

No tā gan Latvijas arhitektūra labāka nepaliek. Taisni otrādi - degradējas.

P.S. Nevienam nekas nav jāpierāda, noliec savus padsmit gadžetus un paroc zemi ar lāpstu, bet nopērc ar spico galu, nevis plakano, - tas varbūt Tevi atskurbinās. Un palasi Ziedoni. Jo kādu dienu Tu pats kļūsi par zemi. Iečeko Ziedoni, Brāl!


Lauris: Re: Atšķirīgs viedoklis [11/05/2017 11:24]

Uzreiz gribētu noraidīt apgalvojumu, ka "pašam jāslavē" (atkal nepierādīti fakti). Man ar šo projektu nav itin nekādas personīgas saistības, ja neskaita to, ka muzejā un trasē esmu pāris reizes bijis.

Komentārā ir mans viedoklis, Tavā komentārā ir Tavs viedoklis.

Un, ja nu Tu tik ļoti velc uz Ziedoni, tad - šausmīgi daudz taisnību, nojukt var, ja nav savējās. Es izvēlos palikt pie savējās.


saņemti 26 komentāri

Pievienot komentāru:

Komentārs pievienots. Lūdzu, uzgaidi...

© Arhitektūras platforma A4D
Materiālu pārpublicēšanas gadījumā atsauce un saite uz www.a4d.lv obligāta.