a4d.lv

Nepareizi pieslēgšanās dati! Mēģini vēlreiz.

Aizmirsi paroli? | Reģistrēties


Inspira

Latvijas Architektūras 135. numurs

<< Plaukts

Latvijas Architektūras 135. numurs

Latvijas Architektūra Nr. 135 (1/18)
Tēma: Veselīga arhitektūra
Viesredaktore: Jolanta Tomševica

Komentāri:

Miķelis: Padomju stils: [18/03/2018 20:55]

No Padomju Savienības esam mantojuši galveno - padomju stilu, sākot ar nosaukumiem Latvijas arhitektu Savienības Padome, beidzot ar attieksmi. Padomju Savienībā parastais proletārietis bija visnotaļ aizdomīgs - viņš nekādi negribēja sekot lielā Ļeņina ideāliem - viņu vajadzēja kontrolēt, lasīt politinformācijas, veikt ideoloģisko darbu, jo tikko viņu palaida vaļīgāk - viņam izmetās vasarasraibumi un sāka kāroties vairāk brīvības. Bet viņš kļūdījās, tādēļ dažādu padomju dalībnieki cītīgi viņam stāstīja, cik nevarīgs un nezinošs viņš ir, kā viņam vēl jāmācās arhi...pardon komunistiskās partijas manifests, pasarg dievs, sākt kaut ko uz savu roku, tas taču taisnais ceļš uz postu, partija taču domā par visu interesēm. Tādēļ tika cītīgi piesaistīti lektori - Marta Krustiņsone bija kaut kad tālajā gadā piedalījusies konku...pardon baļķa nešanā, redzējusi pašu izcilo arhi..., pardon, Ļeņinu 10 cm attālumā un nesusi ar to baļķi visas 15 dienas. Cītīgi tika stādītas atskaites - cik arh..., pardon komjaunieši, cik mikrouzņ..., pardon, sīkzemnieku, cik uzņemti partijā utt. Tika radīta vesela skaista padomju sistēma. Periodiski kāds tika izsaukts uz Sert..., pardon Partijas Centrālkomiteju un nostrostēts, papīri tika pārsūtīti no rajonu šūniņām, viss darbojās kā smērēts. Tāds bija Padomju stils. Un šodien sapratu - necik tālu no tā neesam tikuši prom. Laiks aprīlī dažas dienas pirms Ļeņina dzimšanas dienas sapulcēties Kongresā, apspriest padarīto, uzspiest Ētikas, pardon Komunistiskās partijas Kodeksu arī bezpartejiskiem, jo .... Padomju Savienībā visi Atbildēja par Visu....Un Partija zināja kā labāk...


Miķelis: Padomju stila arhitektūra: [18/03/2018 21:51]

Tā bija orientēta uz būvniecības standartizāciju un būvnieku intelektu - viss bija vienkārši saprotams - lai jebkurš uzbeks spētu saprast. Galvenokārt izmantoja kolonnu tīklu 6x6 un 6x12. Saliekamā dzelzbetona konstrukciju un arhitektu maize sākās va beidzās pie fasādes. Vēlams visu bija projektēt kantainu un tad kāds netradicionāls elements, bet ne vairāk par 10%, jo būvniekiem var nepatikt. Nekad nebija laika, lai pieņemtu labus, loģiskus lēmumus. Bija piecgade, bija jāapgūst ES, pardon gada budžets. Arhitekti, kuri gribēja vairāk arhitektūras, tika ātri atstumti no pasūtījumiem. Svarīgākās celtnes projektēja ārzemn..., pardon, arhitekti no Maskavas, vietējos pielaida kaut kādu detaļu izstrādē. Naudas nekad nebija, vismaz tā teica visiem pārējiem - ierobežots budžets, biedri , būvnieki un ES, pardon Maskavā mūs nesapratīs - davaj ātri visu ja....Kultūrvēsturiskās lietas nerespektēja - Kuzņec..., pardon Vecrīga, nekādu problēmu 6x6 un uz priekšu, par patērē..., pardon, attīstīto sociālismu un tos vecos ķieģeļus - nu iemūrējiet kaut kur, lai vietējie ir apmierināti. Poļu restauratori - nu tas vispār bija labais ...no viņiem arhitekti varēja nopirkt labas kurpes...

Jā, bērnības atmiņas...padomju stils ir atgriezies...labais, kolēģi...


vietejais: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 11:05]

Vispār jau ekonomiski pamatoti arhitektūras risinājumi vissplašāk tiek realizēti nevis postpadomju, bet gan tieši "attīstītajās rietumvalstīs". 10% ārpus 6x6 ir izcils sniegums. Un konkursi tikai 1% no jaunbūvēm, vai tuvu tam. Tā kā izskatās, ka tajā "sapņu rietumzemē" sen neesi bijis.


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 11:52]

10% ārpus 6x6m tīkla žurnālā pieminētajiem Latvijas arhitektūras darbiem - 90% kantaina būve ar 6x6 vai 6x12 tīklu un tad kaut kas no sērijas - vajag akcentu, ko darīt, ātri kaut kas jāizdomā, ES piķis negaidīs, nu OK re kur Neifertā piemērs, apstrādājām un būs labi. Klasisks piemērs Stradiņi. Laikā kad turpinām 119.sērijas būvniecību sociālām vajadzībām un būvējam jaunas paneļu ēkas dažādos Rīgas rajonos Sociālos trieciena tempos. Akropole izskatās pēc mazliet kvalitatīvākas attīstītā sociālisma būves, Stradiņu kvalitāte ir daudz zemāka par PSKP CK namu Elizabetes ielā. No tā secinu ka padomju modernisma būvmetodes esam pārņēmuši ar visiem saliekamā dzelzbetona mezgliem 1:1 un tas nekas ka citur eksperimentē ar līmētu koku, krusteniski līmēta koka paneļiem utt. Padomju skolā cienīts ir monolīta is dzelzbetons - jo tas pat uzbeku būvniekam ir skaidrs,- tā būvē Krievijā, tā būvēja PSRS un tagad tā būvē Padomju pārņemtā Latvijā! Visu varu Padomēm, biedri, - Partija zin kā un no kā jābūvē. Ātri, fiksi, jo jāapgūst ES, investora nauda. Rezultāts nupat jau sāk atgādināt attīstītā sociālisma Rīgu. Biedri, vietējais, skaisti taču. Красота, лепота...


vietējais: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 12:30]

Nu 6x6 vai 8x8 ir tipisks vācu, skandināvu un dāņu paraugs. Pārējais- tikai rreti un maz. Vācijā atkāpes no "bāzes" būvprojektiem jāpamato gan investoram gan pašvaldībai. Un arī līmētais koks ir tikai rūpnieciski ražortu paneļu vai moduļu veidā. Koka fermu izmantošana -tikai tad, kad ekonomika saka "jā". Es nesaprotu, kur Tu redzi būtisku atšķirību -unikālas būves visā pasaulē ir unikālas, un 90% tirgus- 6x6


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 12:53]

Mums Gada skatē startē 6x6 lielākoties ar minimālu pievienoto arhitektūras vērtību, gandrīz 100% šogad aizņem to ko Tu sauc par 90% Vācijā. Pilsēta Rīgā ir piecelta ar 119.sēriju un Yit paneļu ēkām, Akropole - nošķūrējām Meisenes porcelāna fabrikas analogu un uzcēlām Lielo Aldi. Maksimas un Rimi ( izņemot Renāra Rimi ) vienveidīgas kastes visur, pat vācieši atļaujas ko eksperimentēt. Es vairāk par padomju domāšanu it visā, par obligātajiem reklāmas kursiem, lēmumu pieņemšanu cekā, ierindas arhitektu segregāciju un vietas ierādīšanu un nepielaišanu konkursiem, jo tie taču nav politiski uzticami elementi un visa tā rezultātu - Lielā Ai Ai izskatā. Es vairāk par padomisko mūsu galvās, kad Partija lēma kā labāk, bet pati iepirkās Specveikalos.


vietējais: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 13:30]

Domāju, ka mūsu arhitektu galvās viss ir kārtībā. Un ir pareizi, ka ceļam 6x6 tur kur tas jādara un, tikai nelielu daļu redzam kā unikālas būves gan satura, gan formas ziņā. 110% piekrītu, ka nav pareizi 6x6 stumt uz Gada balvu. Bet citādi - man patīk daudz kas no tā, ko Tu uzskati par nepieņemamu. Piemēram , tie paši Stradiņi. Tur nu gan 6x6 nav pamatslis. Jautājums tikai, vai valsts ar LV lieluma kopbudžetu to var atļauties. Somu arhitekti neko nezināja par musu pilsoņu ienākumiem,...


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 14:22]

Tāda bija arī Padomju arhitektūras domāšana, tādēļ mums ir Ķengarags, Purvciems utt, rūpnieciskie saliekamā dzelzbetona kompleksi, pus Latvijas piedzīta ar padomju modernismu, jo visi domāja īstermiņā un zāģbaļķus eksportēja vagoniem. Somijā domā mazliet savādāk, attīsta vietējo rūpniecību un eksportē to pašu Rukki metālu. Mēs Liepājā ražojām lētāko - armatūru, PVC un alumīnija profilus ievedam, durvis 90% ievedam, apdares materiālus ievedam visus 100%. Ar galvām kārtībā? Diez vai? Stradiņi etalons? Tur metāla apdare ar šķirbām, paneļi staigā un jumta logi tek un tas tikai garantijas laikā. Koppubžets tiek vienkārši izsaimniekots , pēdējais hīts ir Bulduri ar 1.4 Mio EUR. Siltumnīcu nojaukšana - ir piedāvājums par 29k EUR, bet uzvar ar 169k EUR. Nav naudas, tās ir padomju pasakas, kuras stāsta bijušie komjaunieši. JRT - 22 Mio EUR virs budžeta. Ir OK, nav padomju piegājiens?


vietējais: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 17:35]

Ķengarags ar pašnesošiem sienu paneļiem un ģipša grīdām, kas nodrošina normālu akustiku, vispār ir ok. Un ģenlāna 9nieki, kur no katra loga ir redzama Daugava- vispār ekselenti. Tas ka,fasādes jāremontē , protams, bet 50 gadi ir pietiekoši ilgs laiks lai tas būtu jādara. Un nevajagg jaukt kopā kopā izsaimniekošnu ar arhitektūru. ja par Bulduriem- par 29k nojaukt siltumnīcas, veikt zemes darbus, labiekārtot diez vai ir iespējams. Tuvāk patiesībai jau tie 100k ir.


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 18:03]

Ķengarags galīgi nav OK, tur ik pa brīdim balkoni pārvēršas par lidojošiem paklājiem. Tie padomju modernisma 9-nieki nav nekādi arhitektūras ilgmūžnieki, tūlīt būs jādomā ko ar tiem darīt, - kad Āgenskalnā hruščovkai nokritīs pirmais panelis, tad tik sāksies ažiotāža. Tev tā kā liekas ka vajadzētu turpināt Rīgu paplašināt padomju mikrorajonu stilā, vai tomēr pārņemt kādu rietumu pieredzi? Izsaimniekošana un arhitektūra ir savienotie trauki. Jo vairāk izsaimnieko, jo mazāk labu kvalitatīvu sabiedrisku ēku uzceļ. Vajadzētu kādu padomju mikrorajonu uzraut, un ieaicināt uzbeku viesstrādniekus, soliņus, kur vecīšiem pasēdēt, saprojektēt un smilškastes. Beidz, tūlīt ķeršu pēc tūtītes, pietiek jau ar Komunistiskās Partijas vadības stilu LASā, “pretimnākošo” Rīgas Būvvaldi, kura gatava norakt pat mazāko attīstības priekšlikumu savā birokrātijas sistēmā, nerunājot par laipnajiem “rietumu stila” būvnieku konsorcijiem, kuri sadarbībā ar arhitektiem-būvniekiem uz ātro rada Padomju stila arhitektūru. Bet varbūt joprojām dzīvojam ar Latvijas PSR galvās, var jau būt ka Padomju stilā ir sava oga, kā saka. Savs prātīgais grauds, ko igauņiem un lietuviešiem nesaprast. Var jau būt, ka Padomju stils ir īpašais latviešu arhitektu ceļš un ar to kļūsim slaveni pasaulē pēc 50 gadiem, kad visi pētīs latviešu pēdējos garīgos vingrinājumus. Ko ta šie? A tie Padomju stilā vālēja, apguva pēdējo ES piķi un...


viss krīt: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 20:59]

Nu vispār jau pēc 50 gadiem viss tā kā būtu jāremontē. Neremontēti balkoni krīt gan jjūgenam, gan ķengaragiem , un , trakākais, maksimām, ar Gada balvu.


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 21:12]

Cik ekonomiski un estētiski lietderīgi ir remontēt Hruščova laika izstrādājumus?


viss krīt: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 22:19]

Nu , vispr jau neko nav lietderīgi remontēt- kā ASV , paiet laiks un saspridzinam- un turpinam dzīvot - bez vēstures, bez mājas, bez pagātnes. Super plāns.


Miķelis: Re: Padomju stila arhitektūra: [19/03/2018 22:38]

Hruščovkas vajadzētu pilnvērtīgi restaurēt, atjaunojot azbestcementa jumtus? Kurš šajos kvartālos gribētu dzīvot, la saglabātu “vēsturisko” kvartālu auru? Varbūt Ļeņinu arī vajadzētu atstiept atpakaļ pie Ministru Padomes un ministrus iesēdināt Volgās un Čaikās?


jtd: mežs acī ... [20/03/2018 13:24]

Manu, ka kāds (nerādīšu ar pirkstu) pārvietojas pa pasauli skatot tikai meistardarbus un pilnīgi nepamana fonu. Visās vācijās, francijās, anglijās utt. dzb kastīšu ir pārpārēm jau kopš Le Corbusier laikiem un beidzot ar pagājušo nedēļu..


Miķelis: Re: mežs acī ... [20/03/2018 14:21]

Esmu redzējis Le Korbizjē oriģinālus un tur klasisks daudzstāvu dzīvojamās mājas dzīvoklis ir divos stāvos, tā kā padomju kopētāji ir kopējot otro stāvu salūzuši. Ir tiesa par fona apbūvi, bet kāpēc Renārs var uzprojektēt Rimi parasto kā oriģinālu darbu, bet pārējie štancē kastes. Kāpēc Akropole ieprojektēta vietā, kur rādīs milzu transporta problēmas? Kāpēc Stradiņi izskatās pēc marsiešu darinājuma? Ar tām dzelzbetona kastītēm kaut kas jāsāk darīt, citādi pie mums jau sāk izskatīties pēc afroamerikāņu ghetto vai kadriem no apokaliptiskām filmām. Mums visa Gada skate izskatās pēc Vācijas 2000.gada fona apbūves, kad tad taps kaut kas oriģināls?


mbr: Re: mežs acī ... [20/03/2018 14:39]

Es nesaprotu, vai Jūs savus darbus aizmirsāt pieteikt?


Miķelis: Re: planēta acī [20/03/2018 17:48]

Vai tad darbu kritika acīs kož tik stipri? Visu laiku Jūs taču klusējat, - esat gatavs diskutēt par Arhitektūru un tās profesionālo vidi Latvijā?


mbr: Re: planēta acī [21/03/2018 16:38]

Man nekož, mani darbi balvai nav pieteikti. Man tikai nelīmējas kopā bilde - kritika, ka viss ir sūds uz kociņa, pretī neliekot absolūti neko.


Miķelis: Re: planēta acī [21/03/2018 17:59]

To Jūs teicāt, ne es. 2000.gada Vācijas fona apbūve nemaz nav slikts rezultāts, tomēr laiks jau sen no Valmieras kausa mačiem pāriet citā kvalitātē un sākumā startēt Baltijas čempionātā kauču plikām kājām ( maziem objektiem ), ja naudas nepietiek kedām.


nožēlojami: Re: planēta acī [21/03/2018 18:00]

Nu ar Miķeli ir diezgan prognozējami- visi, kas ieskatās portālā droši vien zin gan viņa favrītus, gan peramos puikas. Iespējams, ka ar šiem postiem mēģina ieinteresēt portālā retos apmeklētājus., jo kas gan var būt interesantāks par mēslu liešanu . Bet apskatot komentētāju listi- miķelis miķeļa galā. Un miķeļa viedoklis tiek vispārināts miķelim. Bēdīgi.


Miķelis: Re: planēta acī [21/03/2018 18:14]

Nosauc konkrēti favorītus un tos kurus kritizēju. Kuri ir Tavi favorīti? Miķelis ir savs viedoklis un portāls domāts diskusijai par arhitektūru. Miķelis nedzied slavas dziesmas, jo vēlas saprast arhitektu loģiskās domāšanas rezultātus arhitektūras objektu izskatā. Bieži, kā ar LU, nav nekādas loģikas - sētas fasāde pret ielu, arhitektūras akcents pret dzelzceļu - nu jocīgi liekas. Biomorfisms? Nu galīgi nav. Tad kāpēc interjers OK, bet fasādes nesaprotamas?


jurmalnieks: Re: planēta acī [21/03/2018 22:26]

Kritika vienmār tāda jocīga lieta .Saprotams Miķeļa diskomforts -līnija ir geiza un nepareiza ...redzams , ka nav labi , it kā skaidrs kā būtu labāk , bet nav tik vienkārši ,arī kopējāis pieejamais naudas daudzums ir tik cik ir ...skola arī ...Nebūtu jēdzīgi prasīt no teātra krtiķiem lai tie ko nospēlē..,,,pasarg dievs no kino kritiķiem ..nebūs ...Tad par Miķeļa vārīšanos ...neceptos un nevārītos , nekādas kritikas šeit vispār nebūtu...Nepatīk , nav jau obligāti jālasa... Lai arī par daudzām lietām ar Miķeli neesmu vienisprātis , mazliet žēl , ka nezinu kurš no maniem vienaudžiem ir šis Miķelis ....


Miķelis: Re: planēta acī [21/03/2018 22:54]

Par naudu un tās daudzumu nekad nepiekritīšu, tā kā esmu spēlējis mazās ludziņās ar budžetiem ap miljonu EUR, zinu visu virtuvi, tas cipars kas aiziet garām Arhitektūrai ir iespaidīgs, Latvijas mērogā lēšu ap 20-30 milj. EUR gadā. Tie ir valsts pasūtījumi. Tas viss tiek no būvnieka kabatas pārvietots ministriju kūrējošās partijas kabatā, garām vietējo meistaru ekonomikai. Bet neviens ar to negrib cīnīties un tas ir vidi degradējoši.


Ingurds Lazdiņš Re: planēta acī [23/03/2018 11:34]

Aiziet garām, Miķeli, arī tāpēc, ka LAS politika (vai to var tā saukt vispār??) ir nu jau ilgtermiņā tāda, kā ir!!.. / Un tur es tev piekrītu 200%. Arī ar un ap konkursu procedūrām tā. Labāk karotes sprauž debesīs... //

PS. Pirmie like un dislike - mani. Just, ka redzu un sekoju. Negribās lieki vairs muti virināt, ne taustiņus klabināt... iL


Ingurds Lazdiņš Re: planēta acī [23/03/2018 11:40]

20.03., tieši mēnesi pirms, bija LAS Padomes sanāksme par gatavošanos Kongresam un iespējamajām Statūtu izmaiņām.

Da atnāca 2 vai 3 cilvēki!! Nesaitot Prezidenti, mani un vienu tiešām lielisku studentu, kurš ieinteresēti un ar izpratni tajā visā noskatījās.

Tas vienīgais priecē. Vienīgā cerība. Kaut nākamajām paaudzēm...


Miķelis: Re: planēta acī [23/03/2018 12:46]

Vispārējās apātijas apstākļos protams man arī dažreiz šeit a4d.lv gribētos mest plinti krūmos, no otras puses - ūdens pilieni pa pilienam mēdz pārveidot akmeņus. Gan jau kolēģiem tie retro domas dzinēji kādā brīdī piešķilsies, un izdos pamatīgus dūmu mutuļus;-)


Ingurds Lazdiņš Re: planēta acī [23/03/2018 16:41]

Tā tas nenotiek. Arī ne tā.

Vajadzētu iznākt no vaimanu krūmiem un sākt strādāt. Ne tikai savā privātpraksē. To es Tev.

Un to es arī sev... Reizēm noraujos. Kā šodien ))


Miķelis: Re: planēta acī [23/03/2018 17:24]

Nezinu kāpēc visiem liekas ka vaimanāju, kritizēju un neko citu nedaru. Ir lietas kas krīt acīs, tad arī ieklikšķinu. Man ir vairāki starpdisciplināri projekti arhitektūra+, kuri šobrīd no teorētiskās apsmadzeņošanas pāries projekta praktiskā realizācijā, un aizņems izskatās visu vasaru līdz tiks notestēti. Daudzu gadu laikā ir radusies sapratne, ka arhitektūras process Latvijā ir kaut kas ar padomiskām kājiņām, smagnējs un neefektīvs. Mainīt reāli to nav iespējams, jo arhitekti kā padomju cilvēki domā, ka labi ir kā ir, un štancē žiguļus jau 40-to gadu ar labi padarīta darba apziņu. Varētu protams arī nerakstīt esejas par padomju ceha ikdienu un likties mierā, varbūt tā arī darīšu.

Atrasties greizo spoguļu karaļvalstī palīdz humors. Paraugies uz to visu no tās puses, paliks vieglāk, jo “materiāls” būvvaldēs un citur sit pušu Džordža Orvela aprakstīto. Patiesībā, Ingurd, nezinu vai esi bijis krievu armijā, Latvijā šobrīd dominē “praporščiku kultūra” - efektīvs Anda pieminētās virsvērtības sadales mehānisms. Ja tas ir valstiskā līmenī - tad to nevar ne izmainīt, ne uzlabot. Praporščiku kultūras kustības rezultāti un to atsauce uz Arhitektūru nav apšaubāmi, - izmaiņas iespējamas tikai kādu katastrofālu notikumu iespaidā - karš, ekonomiskā krīze utt, jo tas pārtrauc naudas cirkulācijas mehānismus. Cerams mēs to nepiedzīvosim - kas protams atkal ir Paradokss, jo ...


Miķelis: Re: planēta acī [23/03/2018 17:47]

...jāsaprot ka Padomju cehā uzprojektēt un saskrūvēt Lamborgini nav iespējams.


Foto: Re: planēta acī [05/04/2018 06:55]

Mikeli, ieteiktu savus vārdus pierādīt - nofotografēt kaut vienu vietu, kur izprojektēts / uzbūvēts ir apkaunojoši. Tad varbūt pieklauvētu pie cilvēku spejas atsaudities no da jebka, jo papīrs jau panes visu, vēl vairāk panes internets


Miķelis: Re: planēta acī [05/04/2018 10:12]

Žigulis nav nekas apkaunojošs, pat hipsterīgs šobrīd. Savu funkciju pilda, pat patēriņš mazs, detaļas lētas utt. Vienīgā problēma - pasaulē žiguļus neuzskata par kaut ko īpašu, drīzāk atpalikušu 60-70. gadu auto. Žigulis vs Vabole - atkal zaudējums. Padomju domāšana valsts līmenī, nu pēdējais - nevaram kontrolēt, aizliegsim ofšorus - tipiska padomju domāšana. Tāda pat padomju domāšana arhitektūras nozarē - pilsonis parastais jākontrolē ar Sertifikācijas centra palīdzību, jāprasa atskaites, jāiebaida ar vēstulēm, jāizsauc uz pārrunām, jo pilsonis ir neapzinīgs, haltūrē un zog. Tipiska padomju sistēma, sākot no valdības, noslēdzot ar Būvvaldēm, kuras ir attīstījušas birokrātīju, traktējot likumus padomju garā, maksimāli aizliedzot un atmetot atpakaļ. Esam tipisks Latvijas PSR veidojums ar bijušajiem komunistiem, komjauniešiem vadošos posteņos visur. Šādā valstī Lamborgini radīt nav iespējams, tikai štancēt Žiguļus, kas ir mīļi un jauki protams un kuriem veltīti pat žurnāli. Padomju stils,- arī man tas tuvs no bērnības...


saņemti 32 komentāri

Pievienot komentāru:

Komentārs pievienots. Lūdzu, uzgaidi...


Drošības kods (aizpildiet pēc tam, kad komentārs jau uzrakstīts).

© Arhitektūras platforma A4D
Materiālu pārpublicēšanas gadījumā atsauce un saite uz www.a4d.lv obligāta.