a4d.lv

Nepareizi pieslēgšanās dati! Mēģini vēlreiz.

Aizmirsi paroli? | Reģistrēties


Inspira

Rīga, kuras nav — par satiksmi un transportu

<< Notikumi

Rīga, kuras nav — par satiksmi un transportu

Otrdien, 23. maijā plkst. 17.15 Latvijas Arhitektūras muzejs aicina uz izstāžu cikla Rīga, kuras nav. Kartes un plāni trešās izstādes Pasažieri un krava. Satiksme un transports atklāšanu! Izstāde būs atvērta līdz 11. augustam.

Izstāžu cikls Rīga, kuras nav. Kartes un plāni iepazīstina ar Latvijas galvaspilsētas plānošanas dokumentiem, kuri to radīšanas laikā, īpaši padomju okupācijas gados, nebija publiski pieejami. Latvijas Arhitektūras muzeja krājumā ir gandrīz tūkstotis 20. gadsimta Rīgas plānojuma projektu. Pirmā izstāde Rīga. Pamatplāns (2015) atklāja Rīgas jaunizbūves biroja (1923–1940) ambiciozo Lielrīgas projektu pusotram miljonam iedzīvotāju. Otrā izstāde Zilās Rīgas zaļie ķīļi (2016) parādīja ūdens akvatoriju un zaļo teritoriju potenciālu un plānotāju centienus nodrošināt katram pilsētniekam veselīgu vidi neatkarīgi no viņu dzīvesvietas. Trešā izstāde parāda pasažieru satiksmes un kravas transporta ietekmi uz Latvijas galvaspilsētas plānošanu.

Dzīve, darbs un atpūta ir pilsētas trīs galvenās funkcijas, un visas tās nevar iztikt bez savienojošā elementa — ceļiem. Ar vārdu «ceļš» ir jāsaprot gan Daugava, jo pirmie ceļotāji, kas dibināja Rīgu, 12. gs. šeit ieradās pa ūdensceļu, gan dzelzceļš, kas kopš 19. gs. ir iesaistījis pilsētu plašā Austrumu-Rietumu tīklā, kā arī gaisa līnijas, kas turpat gadsimtu savieno Rīgu ar pasauli. Tikpat svarīgi pilsētai ir tilti pār Daugavu, kuru joprojām ir par maz.

Rīgas satiksme un transports izstādē ir aplūkoti četrās grupās. Virszeme — dzelzceļš, tramvajs, trolejbuss un autobuss. Pazeme — tuneļi, pārejas un metro līnijas. Tās netika realizētas, tomēr nodarbināja plānotāju prātus vairākas desmitgades un bija viens no PSRS politikas objektiem. Ūdens transports un satiksme mūsdienu Rīgā nav attīstīta, lai gan vēl 20. gs. baržas pārvadāja kravas, tvaikoņi un upju tramvaji — pasažierus. Gaisa satiksme un transports koncentrējās lidostās Spilvē un Rumbulā, bet mūsdienās — starptautiskajā lidostā Rīga, kuras attīstība ir saistīta ar Rail Baltica dzelzceļa līnijas ievadu lidostā.

Muzeju nakts apmeklētājiem sestdien 20. maijā būs iespēja skatīt izstādi vēl pirms tās oficiālās atklāšanas!

Ielugums-Riga-kuras-nav-3-TRANSPORTS-650px.jpgUzvaras laukuma satiksmes ielu projekts (fragments). 1934Rīgas pilsētas plāns. Galveno satiksmes ceļu tīkls. 1927Krasta iela un Kojusalas grāvis. 1964

Raksts publicēts: 18/05/2017

Informācija: Ilze Martinsone, Latvijas Arhitektūras muzejs


saņemti 2 komentāri

Pievienot komentāru:

Komentārs pievienots. Lūdzu, uzgaidi...

© Arhitektūras platforma A4D
Materiālu pārpublicēšanas gadījumā atsauce un saite uz www.a4d.lv obligāta.